Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Charakteristika náročných situací v personálním řízení ve vztahu k psychice člověka (psychologické mechanismy vzniku a vývoje, vybrané pojmy ze sociální psychologie). 2. Osobnost vedoucího pracovníka a interpersonální vztahy (styly vedení, podoby vztahů na pracovišti, komunikace vedoucího pracovníka, obvyklé komunikační situace). 3. Náročné situace a emoce (zásady efektivního zvládání náročných situací). 4. Náročné rozhovory (charakteristika, zásady). 5. Výběrové rozhovory (charakteristika, zásady, chyby při rozhovoru). 6. Hodnotící rozhovory (typy hodnocení, průběh rozhovoru, zásady vedení rozhovoru). 7. Nepříjemné rozhovory (příprava, charakteristika, rozhovor na osobní téma, kritický rozhovor a propouštěcí rozhovor). 8. Konflikty (příčiny, přístupy k řešení konfliktů, typy konfliktů). 9. Zásady vedení konfliktů (nesprávné postupy, žádoucí strategie, vyhrocený konflikt). 10. Ostatní náročné situace (vedení porad, tréma při prezentaci, patologická komunikace, přijímání kritiky, zadání úkolu, sdělení nepříjemné zprávy). 11. Zásady psychohygieny řídícího pracovníka (sebepoznání, pozitivní myšlení, spánek a relaxace, time-management, autoregulace emocí, asertivní ne). 12. Syndrom vyhoření (definice syndromu vyhoření, rizikové faktory, symptomy, prevence, léčba).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Seznámit studenty s psychologickými mechanismy náročných situací v personálním řízení, např. při vedení náročných pohovorů se zaměstnanci, podávání kritiky, zvládání zátěžových situací jako je konflikt, stres, rozhodování pod tlakem, tréma, nutnost prezentovat a prosadit názor nebo opatření, vést poradu. Uvést studenty do problematiky psychohygieny vedoucího pracovníka.r nebo opatření.
- Student charakterizuje náročné situace v personálním řízení. - Student vyjmenuje zásady efektivního zvládání jednotlivých náročných situací. - Student umí vysvětlit význam psychohygieny vedoucího pracovníka. - Student popíše jednotlivé oblasti psychohygieny. - Student definuje syndrom vyhoření a principy jeho vzniku a prevence. - Student zná odbornou terminologii disciplíny. - Student umí řešit konflikty s dodržením strategie a eliminací chyb v řešení konfliktů. - Student při náročných rozhovorech postupuje dle zásad vedení pohovorů. - Student umí sdělit nepříjemnou zprávu, kritiku, vést osobní a hodnotící pohovor. - Student rozpozná příznaky syndromu vyhoření. - Student ovládá rychlou relaxaci. - Student je schopen použít nabytých znalostí a dovedností při jednání s kolegy, nadřízenými i podřízenými a klienty. Snadněji nalezne odpovídající způsob jednání a komunikace, zvláště pak v náročných komunikačních situacích.
|
Předpoklady
|
KSA/ANSPM KSA/UPPM KSA/POPM KSA/ZAKMA KSA/ORGCH KSA/ŘLZPM KSA/EFKPM
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Aktivní účast na výuce, zaslání úkolu do výše uvedeného termínu a písemný test. V případě neúčasti na výuce: 1. odevzdat v požadovaném termínu korespondenční úkol 2. rozpracovat téma psychohygiena manažera s použitím min. tří zdrojů mimo internet a studijní oporu, součástí práce je správně uvedený seznam použitých zdrojů, lze použít zdroje i mimo doporučenou literaturu. Zaslat přes Edis minimálně 14 dnů před vykonáním kolokvia 3. doložit zpracování všech písemných úkolů a otázek k zamyšlení ve studijní opoře - zaslat lektorce
|
Doporučená literatura
|
-
BEDRNOVÁ, E.:. Duševní hygiena a sebeřízení. Praha: Fortuna, 1999..
-
BEDRNOVÁ E, Nový I. Psychologie a sociologie v řízení, Praha, Management Press 1998.
-
BĚLOHLÁVEK, F.:. Jak řídit a vést lidi, Brno: CP Books, 2005.
-
BELZ, H. A SIEGRIST, M.:. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení, Praha: Portál 2001.
-
CIMICKÝ, J.:. Sám proti stresu. VIP Books, 2007..
-
HARRIS, T.:. Já jsem OK, ty jsi OK. Praha: Pragma, 1997..
-
HOLÁ, J.. Interní komunikace ve firmě, Brno, Computer Press, 2006.
-
KŘIVOHLAVÝ, J.:. Konflikty mezi lidmi. Praha: Portál, 2002..
-
MEDLÍKOVÁ, O.. Jak řešit konflikty s podřízenými, Grada, 2007.
-
MENTZEL, W.:. Rozhovory se spolupracovníky. Praha: Grada, 2004..
-
MIKULÁŠTÍK, M.:. (2007). Manažérska psychologie. Praha, Grada.
-
NAKONEČNÝ, M.:. Základy psychologie. Praha, Academia 1998.
-
PAUKNEROVÁ. Psychologie pro ekonomy a manažery , Grada 2006.
-
Praško, J. Prašková, H. (2007). Asertivitou proti stresu. Praha: Grada Publishing.
-
RYCHTAŘÍKOVÁ, Y. (2008). Kritikou a pochvalou k vyšší motivaci zaměstnanců. Praha: Grada publishing.
-
ŠTĚPANÍK, J.:. Umění jednat s lidmi 2. Praha: Grada, 2005..
-
VALIŠOVÁ, A.:. Asertivita v prostředí rodiny a školy, ISV, 2002.
-
VALIŠOVÁ, A.:. Asertivita v rodině a ve škole, HH, 1998.
-
Vávrová, P.:. Psychologie v personální řízení.
-
VYBÍRAL, Z.:. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000..
|