Vyučující
|
-
Gigalová Veronika, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Vytvoření modelové firmy. Zvolení strategie a podoby modelové organizace, na níž budou studenti různými didaktickými prostředky aplikovat teoretické a technologické informace z oblasti řízení lidského potenciálu v organizaci. Na modelové firmě budou pod jednotným vedením demonstrovat jednotlivé základní personální činnosti. 2. Vytváření organizačního schématu. Volba nejvhodnější organizační struktury firmy na základě kritérií plynoucích z organizační strategie. 3. Vytváření pracovních míst. Analýza pracovního místa vzhledem ke kvalifikačním a osobnostním předpokladům, které konkrétní pracovní místo klade na pracovníka, jež má dané pracovní místo vytvářet. 4. Rozmísťování pracovníků v organizaci. Možnosti, které organizace má pro rozmístění svých pracovníků v rámci organizační struktury firmy. 5. Možnosti výběrového řízení. Základní možnosti a bariéry, které se mohou vyskytnout při výběrovém řízení na obsazovanou pozici v organizaci. 6. Adaptační proces. Vytvoření systému adaptace nového zaměstnance v modelové firmě. Volba vhodných prostředků a metod pro úspěšnou adaptaci jak na pracovní pozici a roli, tak i na firemní kulturu. 7. Hodnocení pracovního systému. Vytvoření systému hodnocení pracovního výkonu i pracovníka. Vhodné zvolení prostředků hodnocení pro modelovou organizaci. A zároveň argumentovat zaměření se na minulost nebo na budoucnost. 8. Motivování pracovního výkonu. Vytvoření motivačního programu pro modelovou organizaci. Včetně identifikace motivační struktury zaměstnanců a možnosti a indikátory, kterými lze na motivační strukturu usuzovat. 9. Další odborné vzdělávání. Možnosti a bariéry dalšího odborného vzdělávání v modelové organizaci. Vytvoření ideálního systému vzdělávání v organizaci navržení způsobů jak se k ideálnímu modelu přiblížit. 10. Řízení kariéry v organizaci. Navržení kariérového plánu a plánu náhrad v modelové organizaci. Identifikování pozitiv a negativ, která by zavedení kariérního plánování v organizaci mohlo přinést. 11. Odměňování zaměstnanců. Vytvoření modelového systému odměňování ve vytvořené organizaci. Veškeré kroky systému argumentovat teoretickými autoritami z oblasti personálního managementu a organizačního chování. 12. Péče o zaměstnance. Vytvoření sytému péče o zaměstnance v modelové organizaci. Uvést možnosti a bariéry péče o zaměstnance a zároveň odhalit vnější vlivy a hrozby, které péči o zaměstnance rámcují ze společenského hlediska. Vhodný prostředek je SWOT analýzy popřípadě jiný typ vnější a vnitřní analýzy organizačního prostředí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je získání základní dovednosti aplikovat technologické postupy řízení lidského potenciálu v ziskové organizaci. Dovednost je soustředěna na kompetenci identifikovat, definovat a implikovat andragogické prostředky do oblasti personální práce takovým způsobem, aby výsledkem celého andragogického působení byl motivovaný zaměstnanec, který pro organizaci je ochoten odvést očekávaný výkon v požadované kvalitě.
- Aplikovat základní znalosti z oblasti řízení lidského potenciálu a organizačního prostředí do modelové organizace. - Student dokáže vytvořit modelovou organizaci se všemi základními prvky, které jsou pro formální organizaci nezbytné. - Dokáže vybrat podstatné personální činnosti, které by se v modelové organizaci měly systematicky formulovat. - Student umí interpretovat principy fungování formální organizace a na tomto základě vytvořit organizaci modelovou. - Umí praktikovat naučené technologické postupy z oblasti personálního managementu do konkrétního organizačního prostředí. - Dokáže naplánovat jednotlivé personální činnosti a logicky argumentovat jejich zvolenou posloupnost. - Student dokáže analyzovat konkrétní organizační prostředí. - Na základě analýzy je schopen navrhnout a konstruovat manažerské postupy pro ovlivňování zaměstnanců směrem ke strategickému cíli organizace. - Je schopen kritického uvažování a identifikovat nedostatky, které v organizaci způsobují problémy ve fungování.
|
Předpoklady
|
KSA/ZAKMA KSA/ŘLZPM KSA/ORGCH KSA/MANTE
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
K udělení zápočtu musí student aktivně diskutovat na semináři, v němž se budou vytvářet jednotlivé personální činnosti na modelové organizaci. Pro udělení kolokvia musí student vypracovat úkoly v pracovním sešitě. Nad těmito vypracovanými úkoly proběhne diskuse, na jejímž základě bude udělena atestace
|
Doporučená literatura
|
-
Armstrong, M.:. Řízení lidských zdrojů. 1. vyd. Praha 2002..
-
Gidens, A.:. Sociologie. Argo, Praha 2004..
-
Koubek, J.:. Personální práce v malých podnicích. Grada, Praha 1996..
-
Koubek, J.:. Řízení lidských zdrojů. Praha 1997.
-
Walker, A. a kol. (2003). Moderní personální management. Praha, Grada Publishing.
|