Vyučující
|
-
Klimentová Eva, PhDr. Ph.D.
-
Manková Denisa, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Teorie stresu, důsledky, psychosomatický kontext stresu 2. Faktory zátěže, obecný adaptační syndrom, teorie životních událostí 3. Syndrom vyhoření, fáze, příznaky, příčiny 4. Prevence syndromu vyhoření, smysl života, životní opory 5. Bio-psycho-sociálně-spirituální přístup k člověku a jeho zdraví 6. Psychohygiena a její možnosti v prevenci stresu a syndromu vyhoření, zásadní oblasti 7. Zdravá komunikace, emoce v psychosomatickém kontextu, poplachová teorie emocí 8. Pozitivní myšlení a optimistický životní postoj 9. Životospráva 10. Strava a pohyb 11. Mindfulness 12. Denní režim (odpočinek a spánek, time management, antistresová cvičení)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Disciplína je zaměřena na základní aspekty péče o psychické a fyzické zdraví, prevenci stresu a syndromu vyhoření, práci s emocemi v psychosomatickém kontextu. Cílem je zprostředkovat poznatky o hledání a nacházení optimální životní cesty, možnostech vlastní psychohygieny jako prevence stresu a syndromu vyhoření a nemocí z toho vyplývajících s důrazem na kontext sociální práce.
Orientuje se v pojmech souvisejících s psychohygienou, je schopen pojmenovat vliv autoregulace emocí, životosprávy, optimistického životního postoje, nalézání smyslu bytí a schopnosti efektivní komunikace na zdraví člověka.
|
Předpoklady
|
KSA/TMSP1, KSA/SPL1, KSA/ZPRA
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Povinná prezenční účast na výuce, korespondenční úkol.
|
Doporučená literatura
|
-
Bedrnová, E. a kol. (1999). Duševní hygiena a sebeřízení pro vysokoškoláky a mladé manažery. Praha: Fortuna.
-
HARRIS, T.:. Já jsem OK, ty jsi OK. Praha: Pragma, 1997..
-
Honzák, R. (2017). Psychosomatická prvouka. Praha: Vyšehrad.
-
Charvát, J. (1973). Život, adaptace a stres.. Praha: Avicenum.
-
K. KOPŘIVA. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál 2000..
-
KEBZA, V., ŠOLCOVÁ, I. (2003). Syndrom vyhoření. Praha : Státní zdravotní ústav.
-
Křivohlavý, J., Pečenková, J. (2004). Duševní hygiena zdravotní sestry. Praha: Grada, Sestra (Grada).
-
Křivohlavý, J. (2009). Psychologie zdraví. Praha - Grada.
-
Poněšický, J. (2014). Psychosomatika pro lékaře, psychoterapeuty i laiky: souvislosti mezi zvládáním životních problémů, tělesným zdravím a nemocí. Praha: Triton.
-
Praško, J. Prašková, H. (2007). Asertivitou proti stresu. Praha: Grada Publishing.
-
Slezáčková, A. (2012). Průvodce pozitivní psychologií: nové přístupy, aktuální poznatky, praktické aplikace. Praha: Grada Publishing.
-
VÁVROVÁ, Petra a kol. (2013). Psychosociální aspekty manažerské práce pro studenty doktorandského studia.. Praha: Academia Economia.
-
VÁVROVÁ, Petra, PASTUCHA, Dalibor. Psychohygiena (nejen) jako prevence syndromu vyhoření u zdravotnického managementu. Pracovní lékařství, červenec 2013, roč. 65/1-2, s. 53-58. ISSN 0032-6291. ISSN online 1805-451X..
-
Vávrová, Petra. Psychohygiena jako prevence pracovního stresu. Časopis výzkumu a aplikací v profesionální bezpečnosti [online], 2014, roč. 7, č. 4. Dostupný z WWW: <http://www.bozpinfo.cz/josra/josra-04-2014/psychohygiena-prevence-stresu.html>. ISSN 1803-3687..
-
Vávrová, Petra. (2013). Psychologie náročných situací v personálním managementu. Olomouc: VUP.
-
Vávrová, Petra. (2014). Význam a smysl psychologické péče při ovdovění. In Špatenková, Naděžda et al. O posledních věcech člověka. s. 151- 157.. Praha: Galén.
|