Vyučující
|
-
Klimentová Eva, PhDr. Ph.D.
-
Grecmanová Helena, prof. PhDr. Ph.D.
-
Poláchová Vašťatková Jana, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Vymezení pojmu pedagogika 2. Základní charakter pedagogiky, předmět pedagogiky 3. Význam a úkoly pedagogiky coby pomáhající profese 4. Obsahová náplň pedagogiky, specializované pedagogické disciplíny 5. Aktéři pedagogického procesu 6. Metody pedagogiky 7. Evaluační postupy v pedagogice 8. Speciální pedagogika a její předmět a úkoly 9. Surdopedie, tyflopedie, logopedie 10. Etopedie 11. Psychopedie a somatopedie 12. Vztah pedagogiky, speciální pedagogiky a sociální práce
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Předmět představuje studentům základy pedagogiky a speciální pedagogiky coby vědy a specifických pomáhajících profesí. S pedagogy sociální pracovník dojednává a koordinuje spolupráci zejména při práci s rodinami, dětmi, mládeží, ale i s dospělými se speciálními potřebami. Sociální práci a pedagogiku spojuje snaha o zvýšení kvality života lidí, a to jak na úrovni vědeckého poznání, tak i v oblasti praktického výkonu profese. Disciplína ukazuje možnosti spolupráce obou oborů.
Znalosti Vyučovací metody Aplikace aktivizačních metod pro výuku dospělých
|
Předpoklady
|
Bez předchozích předpokladů.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
Ústní kolokvium v malých skupinách studentů.
|
Doporučená literatura
|
-
KANTOROVÁ, J. a kol. (2010). Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky II.. Hanex Olomouc.
-
KANTOROVÁ, J. a kol. (2008). Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky I.. Olomouc: Hanex.
-
Pipeková, J. (2010). Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido.
|