Vyučující
|
-
Špatenková Naděžda, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Psychologie dospělých jako součást biodromální psychologie. 2. Vybrané koncepce celoživotního vývoje. 3. Pojetí dospělosti a problémy jejího vymezování. 4. Vývoj psychiky v dospělosti, jeho specifičnost. 5. Biologické a psychofyziologické rysy dospělého. 6. Změny poznávacích funkci v průběhu dospělosti. 7. Změny v oblasti duševní výkonnosti v průběhu dospělosti. 8. Profesní role její proměny v období dospělosti. 9. Dynamika sociálních vztahů v období dospělosti . 10. Duševní a duchovní růst v průběhu dospělosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Získat poznatky o koncepci celoživotního běhu (biodromální psychologie). Orientovat se v hlavních vývojových změnách, trendech a životních úkolech v dospělosti. Charakterizovat jednotlivé vývojové etapy dospělého člověka a zaměřit se na faktory, které významně ovlivňují kvalitu života v dospělosti.
kompetence v rozsahu cíle předmětu
|
Předpoklady
|
Bez předchozích předpokladů.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Na základě probraného učiva viz Obsah a Literatura.
|
Doporučená literatura
|
-
Hartl, P. Kompendium pedagogické psychologie dospělých. Praha: Karolinum, 1999, s.109 - 120, 136 - 141..
-
Křivohlavý, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál 2001, s. 152 - 153, 170 - 171 a 174 - 179..
-
Petřková, A. Úvod do ontogenetické psychologie. Olomouc: UP, 2005, s.43- 50..
-
Ruisel, I. (2000). Základy psychologie inteligence. Praha: Portál.
-
SHEEHYOVÁ,G. (1999). Průvodce dospělostí. Praha : Portál.
-
Smékal, V. Pozvání do psychologie osobnosti. Brno: Barrister a Principal, 2004, s. 396 - 401 a 404 - 405.
-
Sobotková, I. Psychologie rodiny. 2., přepracované vydání. Praha: Portál, 2007, s. 154 - 178..
-
Sternberg, R.J.:. Úspěšná inteligence. Praha: Grada Publ. 2001, s. 172 - 184..
|