Předmět: Organizační učení

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Organizační učení
Kód předmětu KSA/ORU
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Gigalová Veronika, PhDr. Ph.D.
  • Kořen Vojtěch, PhDr.
Obsah předmětu
1. Učící se společnost. Historický, kulturní, ekonomický a politický kontext v učící se společnosti. Význam a role vzdělávání. Současné poznání informační, vzdelávací, resp. učící se společnosti v andragogice, pedagogice, sociologii a v ekonomických vědách. 2. Vzdělávání v učící se společnosti. Globalizace a vzdělávání. Technologický, demografický vývoj a změny na trhu práce. Nové kurikulum, kvalifikacie a kompetence. 3. Člověk v učící se společnosti. Individualizované a personalizované vzdělávání. Alternatívní vzdělávání, deschooling, edupunk, edutainment a gamifikace. 4. Organizační učení. Individuální, skupinové, organizačné a inter-organizační učení. 5. Proces organizačního učení. Tvorba, tranfer a uchovávání poznání v organizaci. 6. Učící se organizace. Znalostní ekonomika a znalostní management. Integrace vzdělávání do pracovních procesů. ERP systémy, swarming a networking v organizacích. 7. Organizační chování. Interpersonální a skupinové procesy v organizaci. Organizační prostředí a procesy. 8. Knowledge management, intelektuální kapitál organizace. Difuze inovacív organizaci. 9. Učící se komunity a kolaborativní vzdělávání. Modely učících se komunit, online komunity a virtuální světy. Příklady dobré praxe. 10. Vzdělávací technologie a organizační učení. Sociální sítě, aplikace a edukační software. 11. Nové profese v učíce se společnosti. Knowledge worker, data kurátor, e-tutor, podnikání s informacemi a vědomostmi. Kompetence při projektovaní a řízení projektů učící se organizace. 12. Budoucnost a perspektivy učíce se společnosti a organizačního učení. Umělá inteligence, machine learning a big data. Virtuální ekosystémy a kybernetická společnosť.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmět Organizační učení je koncipovaný s cílem naučit studenty aplikovat v edukační praxi inovativní trendy a koncepty rozvíjející učící se společnost a učící se organizaci. Stejně je důraz kladen na rozvoj poznání a využívání postupů knowledge managementu, vzdělávacích a informačních technologií v procesech přípravy a realizace vzdělávacích aktivit v organizacích.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • Connel, J. The Learning Society: social and economic progress through education. Columbia University Press. 2014.
  • Fischer, M. Kapitalistický realizmus. Praha. 2010.
  • Keller, J., Tvrdý, L. Vzdělanostní společnost? Chrám, výtah a pojišťovna. Praha: SLON. 2008.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Andragogika (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -