Předmět: Organizační chování

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Organizační chování
Kód předmětu KSA/ORGCH
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kubátová Jaroslava, doc. Ing. Ph.D.
  • Gigalová Veronika, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vymezení obsahu organizačního chování. Vymezení pojmu "organizační chování". Vztah teorie a praxe v organizačním chování. Definování organizačního chování jako vědecké disciplíny. 2. Vývoj názorů na organizaci. Jednotlivá vývojová stádia názorů na řízení lidí v organizaci v etapách moderní společnosti. Od počátku modernity a základních principů industrializace přes postindustrializaci k době pozdně moderní či postmoderní. 3. Osobnost člověka v organizaci. Schopnosti, znalosti, dovednosti, vlastnosti, motivy, postoje, hodnoty, zvláštní dimenze, aplikace do manažerské praxe, osobnostní rysy manažera, jeho kompetence. 4. Poslání a cíle organizace. Poslání a vize, typy cílů, sdílení cílů, řízení podle cílů, stanovení cílů, ukládání úkolů. V organizaci existují svazky, vazby, které nejrůznějším způsobem (pracovně, komunikačně, osobně apod.) spojují jednotlivé části organizace v jeden celek. Existuje různé členění organizací. Podle poslání jsou to např. organizace výrobní, hospodářské, nevýrobní, správní, kulturní, zájmové, sportovní, politické, vojenské apod. 5. Organizační struktury a pracovní místa. Typy struktur, lidé v různých organizačních strukturách, pracovní místa a popisy práce. Volbu vhodné organizační struktury nelze provádět libovolně, ale musí se vycházet z řady kritérií: rozsah výrobních článků, výrobek, druh vertikálních stupňů řízení, počet řídících článků, vytváření hospodářských středisek, rozsah horizontálního správního aparátu, působnost jednotlivých útvarů, dělba práce mezi odděleními, racionální stanovení počtu řídících míst, potřeba a možnost měření aktivity jednotlivých útvarů a další. 6. Organizační kultura. Vytváření a udržování organizační kultury, prvky kultury, typy kultur, organizační kultury různých zemí, transformace organizační kultury. Organizační kultura je souhrnem působení hodnot (uznávaných, respektovaných a rozvíjených), představ (o vlastní práci, o jejím smyslu, o úspěchu firmy, o odměňování, o organizaci firmy, o jejím postavení na veřejnosti) a přístupů (k práci, ke spolupracovníkům, k cílům a poslání firmy). 7. Dynamika organizačních vztahů. Role, moc, konflikty, organizační politika. Schopnost zacházet s nejistotou ať už vnější (danou např. proměnlivostí tržního prostředí), nebo vnitřní (vyplývající např. z nejasného efektu zavádění nové technologie) vytváří o svém nositeli dojem kompetence a důvěryhodnosti, v něm pak díky jednoznačné situaci ostatní lidé hledají oporu. 8. Skupinová dynamika. Typy skupin, rozvoj skupiny, funkce ve skupině, týmové role, synergický efekt, negativní důsledky skupinové práce. Nekonzistence různých definic role ze strany různých definovatelů staví nositele do role nepříjemného postavení ve středu mocenských zájmů. Tradičně bývá uváděna jako konfliktní funkce mistra - je to člověk, od kterého vedení očekává, že bude prosazovat politiku vedení, současně však jeho podřízení předpokládají, že bude především hájit zájmy své pracovní skupiny. 9. Motivy pracovní činnosti. Základní pojmy, hierarchie potřeb, teorie ERG, teorie satisfaktorů a dissatisfaktorů, facetizace pracovních hodnot. 10. Průběh motivace, motivování. Expektance, druhy motivace, modifikace organizačního chování, teorie spravedlnosti, kauzální atribuce, motivující hodnocení. Existují čtyři druhy vyplácení pracovní odměny: pevný interval, pevný poměr, proměnlivý interval a proměnlivý poměr. Zdá se, že nejvýhodnější je - pokud jde o vztah mezi úkolem a odměnou - proměnlivý poměrový systém. 11. Vedení a řízení. Teorie rysů, způsob chování, kontingenční přístup, hlavní styly vedení - výhody a nevýhody. Pojem "vedení" a pojem "řízení" bývá často zaměňován. 12. Možnosti poradenství v oblasti organizačního chování. Schopnost aplikovat teoretické argumenty v oblasti jednání a chování lidí v organizaci do konkrétního organizačního prostředí se stává nepostradatelnou kompetencí každého vedoucího a řídícího pracovníka v dnešním globalizovaném organizačním světě.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Disciplína je zaměřena na psychologické a sociologické aspekty organizačního prostředí. Jedná se především o začlenění jedince do systému organizace, motivování pracovníků na základě motivačních teorií, vymezení pojmů kariéra v organizaci, organizační struktura, organizační kultura, dynamika organizačních vztahů. Uplatnění psychologických a sociologických teoretických argumentů pro vedení lidí v organizaci.
- Student dokáže definovat základní principy organizačního chování jako vědní disciplíny. - Student umí popsat a interpretovat vývojová stádia řízení a vedení lidí v období trvání moderní společnosti. - Student je schopen aplikovat základní principy technologie řízení lidských zdrojů do oblasti organizace. - Student je vybaven pojmovým aparátem dané disciplíny a jednotlivé kategorie umí vyjádřit a zároveň argumentovat. - Student dokáže aplikovat jednotlivé kroky do oblasti konkrétního organizačního prostředí a aplikaci je schopen následně argumentovat v souladu se současnými trendy s ohledem na teoretické aspekty organizačního chování. - Student je schopen posoudit, které personální činnosti lze aplikovat do konkrétních typů organizace a organizačních oblastí. - Student je připraven rozpoznat chyby v oblasti řízení lidí v organizaci tak, že následně je schopen navrhnout řešení pro jejich odstranění. - Student dokáže analyzovat konkrétní organizační prostředí. - Na základě analýzy je student schopen navrhnout a konstruovat pracovní místo v souladu se současnými požadavky, které jsou na design pracovního místa kladeny. - Následně je student kompetentní rozpoznat a argumentovat nedostatky, které vedou k nežádoucím organizačním jevům (jako je např. vysoká míra fluktuace či nízký pracovní výkon). - Na základě nabytých znalostí a dovedností pak dokáže student konstruovat a navrhnout systém nápravy.
Předpoklady
KSA/ANSPM, KSA/ZAKMA, KSA/ŘLZPM, KSA/UPPM, KSA/USPM

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou

K udělení zápočtu musí student vypracovat modelovou situaci, která je zadána jako korespondenční úkol. Modelová situace musí odpovídat požadované kvalitě, která je běžná pro tuto formu odborného textu. Získání zápočtu je nutnou podmínkou pro možnost absolvovat zkoušky. Zkouška bude probíhat ústní formou. Student musí prokázat dostatečné vědomosti z předmětu Organizační chování a dokázat argumentovat svá tvrzení teoretickými autoritami tohoto vědního oboru.
Doporučená literatura
  • Bakešová, M., a kol. Základy organizačního chování. Olomouc: 2005.
  • Bělohlávek, F. (2005). Jak vést a řídit lidi: testy, případové studie, styly řízení, motivace a hodnocení. Brno: CP Books.
  • Bělohlávek, F., Košťan, P., Šuleř, O. Management. Olomouc: RUBICO, 2001.
  • Bělohlávek, F. Organizační chování. Olomouc: RUBICO, 1996 (kap. 2 - 11).
  • Koudelka, F., Bakešová, M. Vybrané techniky v procesu organizování pro vedoucí úředníky úřadů veřejné správy. Jihlava: Reprostředisko VOŠ, 2003.
  • Koudelka, F., Bakešová, M. Vybrané techniky v procesu řízení pro vedoucí úředníky úřadů veřejné správy. Jihlava: Reprostředisko VOŠ, 2003.
  • Kubr, M. a kol. Poradenství pro podnikatele a manažery. I. a II. díl. Praha: CAPA,1991.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr