Předmět: Ontogenetická psychologie

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Ontogenetická psychologie
Kód předmětu KSA/ONPSY
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Banárová Katarína, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Cíle a úkoly a význam vývojové psychologie, aplikační možnosti, významní představitelé, koncepce celoživotního vývoje. 2. Pojem vývoj, formy vývoje, faktory a mechanismy vývoje. Zákonitosti a modely vývoje. Teorie a periodizace vývoje. Piagetova periodizace kognitivního vývoje. Eriksonova psychosociální periodizace. 3. Prenatální, perinatální a postnatální období a jeho význam pro další vývoj. Nové způsoby vedení porodu, humanistické přístupy, vývojově psychologické aspekty. 4. Novorozenecké období - základní biologické a psychické potřeby, interakce rodičů s novorozencem, rizikoví novorozenci. 5. Kojenecké období. Senzomotorický, kognitivní, citový a sociální vývoj, vývoj řeči. 6. Batolecí období. Hlavní vývojové trendy. Rozvoj dětské osobnosti, identity, význam potřeby osamostatnění. První dětský vzdor. Rizika vývoje v útlém věku. 7. Charakteristika předškolního období. Motorický, kognitivní, emocionální a sociální vývoj; specifické činnosti předškolního věku (hra, kresba). Vstup dítěte do školy, školní zralost, příčiny nezralosti. 8. Etapa mladšího školního věku. Poznávací procesy mladšího školáka, sociální vztahy (role žáka a spolužáka); rodina jako součást identity mladšího školáka. Ohrožené děti, syndrom CAN. 9. Období dospívání. Pojetí dospívání a problematika jeho vymezování. Charakteristika vývojových změn v oblasti tělesné a psychické. Sebepojetí a sebehodnocení. Utváření identity. Role vrstevníků. Negativní sociálně patologické jevy u mládeže. 10. Vývoj v období dospělosti. Obsah a rozsah pojmu dospělost, zralost a další znaky jako kritérium dospělosti, specifika vývoje v dospělosti. Vývojové změny v oblasti smyslových orgánů a v psychomotorice. Změny poznávacích funkcí a změny v oblasti duševní výkonnosti. Utváření identity. 11. Profesní role a její proměny v průběhu dospělosti. Vývoj pracovní kariéry, pracovní výkonnost a věk. Nezaměstnanost a její důsledky. Problematika ukončení pracovní etapy života. Dynamika sociálních vztahů v průběhu dospělosti. Partnerství, manželství a rodičovství a jejich proměny. Krize středního věku. 12. Období stáří. Pojetí stárnutí a stáří, jeho členění. Stárnutí biologické, psychologické, sociální, normální, patologické. Teorie a modely stárnutí. Změny a procesy v průběhu raného stáří. Aktivní stárnutí. Problematika pravého stáří. Psychické změny jako důsledek zhoršení zdravotního stavu, vyrovnávání se s konečností vlastního života, proces umírání a jeho fáze.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Uvést studenty do problematiky vývojové psychologie tak, aby si osvojili vývojový pohled na člověka a pochopili význam vývojových změn a jednotlivých etap na pozadí současných koncepcí celoživotního vývoje. Zprostředkovat poznatky o zákonitostech vývoje lidské psychiky, aby sociální pracovník lépe porozuměl jednání a motivům klientů rozdílného věku a snadněji nalezl odpovídající způsob komunikace.
Student/ka zná periodizaci lidského věku. Student/ka charakterizuje jednotlivá vývojová období člověka. Student/ka zná determinanty psychického vývoje. Student/ka je schopen/a vysvětlit specifika vývoje psychiky v jednotlivých životních fázích. Student/ka zná odbornou terminologii disciplíny. Student/ka umí pochopit různorodost chování a jednání i motivů člověka v různých vývojových fázích. Student/ka je schopen/a porozumět rozdílům v prožívání dětských, dospělých a starších klientů. Student/ka je schopen/a použít nabytých znalostí a dovedností při jednání s klienty rozdílného věku. Snadněji nalezne odpovídající způsob jednání a komunikace. Ve své poradenské práci je schopen/a uvažovat v hlubších souvislostech v kontextu koncepce celoživotního běhu.
Předpoklady
Předpokládá se absolvování těchto kurzů: KSA/ZPSY, KSA/PSOSB, KSA/SOCP Není to však podmínkou.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou

K udělení zápočtu je nezbytné splnit výše uvedený korespondenční úkol a zaslat jeho vyhotovení prostřednictvím e-learningového systému minimálně týden před termínem zkoušky. Splnění zápočtu je nezbytnou podmínkou připuštění ke zkoušce. Zkouška probíhá formou písemného testu. Kdo neuspěje v testu, bude konat ústní zkoušku.
Doporučená literatura
  • speciálně vytvořený základní studijní text pro kombinované studium oboru Sociální práce: Petřková, A. Rukověť k učebnímu textu J. Čížkové a kolektivu "Přehled vývojové psychologie". Olomouc: UP, 2002. Čížková, J. a kol. Přehled vývojové psychologie. Olomouc: UP, 1999. odborná literatura: Čačka, O. Psychologie dítěte. Tišnov: Sarsum a Hroch, 1994. Erikson, E.H. Životní cyklus rozšířený a dokončený. Praha: Lidové noviny, 1999. Frankl, V.E. Vůle ke smyslu. Brno: Cesta, 1994. Hamilton, S.I. Psychologie stárnutí. Praha: Portál, 1999. Haškovcová, H. Fenomén stáří. Praha: Panorama, 1990. Homola, M., Petřková, A. Psychologie výchovy a vzdělávání I. Psychologie dospělých. Olomouc: UP, 1985. Jung, C.G. Duše moderního člověka. Brno: Atlantis, 1994. Kratochvíl, S. Manželská terapie. 2. rozšířené vyd. Hradec Králové: Mach, 1992. Langmaier, J., Krejčířová, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1994. Papalia, D.E., Olds, S.W. Human development. New York: Mc Graw-Hill, 1992. Petřková, A. Nástin ontogeneze dětství a dospívání. Olomouc: UP, 1991. Příhoda, V. Ontogeneze lidské psychiky I.- IV. Praha: SPN, 1974. Říčan, P. Cesta životem. Praha: Panorama, 1989. Sheehyová, G. Průvodce dospělostí. Praha: Portál, 1999. Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál ,2000. .
  • Langmaier, J., Krejčířová, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1994..
  • Macek, P. Adolescence. Praha: Portál, 2003..
  • Matějček, Z. (2005). Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada Publishing.
  • Petřková, A. Úvod do ontogenetické psychologie. Olomouc: UP, 2005..
  • Říčan, P. Cesta životem. Praha: Panorama, 1989..
  • Sobotková, I. (2012). Psychologie rodiny. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr