Vyučující
|
-
Banárová Katarína, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Cíle a úkoly a význam vývojové psychologie, aplikační možnosti, významní představitelé, koncepce celoživotního vývoje. 2. Pojem vývoj, formy vývoje, faktory a mechanismy vývoje. Zákonitosti a modely vývoje. 3. Teorie a periodizace vývoje. Piagetova periodizace kognitivního vývoje. Eriksonova psychosociální periodizace. 4. Prenatální, perinatální a postnatální období a jeho význam pro další vývoj. 5. Novorozenecké období, kojenecké období, batolecí období - vybraná vývojová specifika v kognitivní, emocionální a sociální oblasti. 6. Charakteristika předškolního období. Motorický, kognitivní, emocionální a sociální vývoj; specifické činnosti předškolního věku (hra, kresba). Vstup dítěte do školy, školní zralost, příčiny nezralosti. 7. Etapa mladšího školního věku. Poznávací procesy mladšího školáka, sociální vztahy (role žáka a spolužáka); rodina jako součást identity mladšího školáka. 8. Období dospívání. Pojetí dospívání a problematika jeho vymezování. Charakteristika vývojových změn v oblasti tělesné a psychické. Sebepojetí a sebehodnocení. Utváření identity. Role vrstevníků. Negativní sociálně patologické jevy u mládeže. 9. Vývoj v období dospělosti. Obsah a rozsah pojmu dospělost, zralost a další znaky jako kritérium dospělosti, specifika vývoje v dospělosti. Změny poznávacích funkcí a změny v oblasti duševní výkonnosti. Vývoj pracovní kariéry, pracovní výkonnost a věk. Partnerství, manželství a rodičovství a jejich proměny. 10. Období stáří. Pojetí stárnutí a stáří, jeho členění. Stárnutí biologické, psychologické, sociální, normální, patologické. Změny a procesy v průběhu raného stáří. Aktivní stárnutí. Problematika pravého stáří. Psychické změny jako důsledek zhoršení zdravotního stavu, vyrovnávání se s konečností vlastního života, proces umírání a jeho fáze.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Příprava na zkoušku
- 50 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 25 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Uvést studenty do problematiky vývojové psychologie tak, aby si osvojili vývojový pohled na člověka a pochopili význam vývojových změn a jednotlivých etap na pozadí současných koncepcí celoživotního vývoje. Zprostředkovat poznatky o zákonitostech vývoje lidské psychiky, aby sociální pracovník lépe porozuměl jednání a motivům klientů rozdílného věku a snadněji nalezl odpovídající způsob komunikace.
Student/ka zná periodizaci lidského věku. Student/ka charakterizuje jednotlivá vývojová období člověka. Student/ka zná determinanty psychického vývoje. Student/ka je schopen/a vysvětlit specifika vývoje psychiky v jednotlivých životních fázích. Student/ka zná odbornou terminologii disciplíny. Student/ka umí pochopit různorodost chování a jednání i motivů člověka v různých vývojových fázích. Student/ka je schopen/a porozumět rozdílům v prožívání dětských, dospělých a starších klientů. Student/ka je schopen/a použít nabytých znalostí a dovedností při jednání s klienty rozdílného věku. Snadněji nalezne odpovídající způsob jednání a komunikace. Ve své poradenské práci je schopen/a uvažovat v hlubších souvislostech v kontextu koncepce celoživotního běhu.
|
Předpoklady
|
Předpokládá se absolvování těchto kurzů: KSA/ZPSY, KSA/PSOSB, KSA/SOCP Není to však podmínkou.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
K udělení zápočtu je nezbytné splnit výše uvedený korespondenční úkol a zaslat jeho vyhotovení prostřednictvím e-learningového systému minimálně týden před termínem zkoušky. Splnění zápočtu je nezbytnou podmínkou připuštění ke zkoušce. Zkouška probíhá formou ústní zkoušky.
|
Doporučená literatura
|
-
Langmaier, J., Krejčířová, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1994..
-
Macek, P. Adolescence. Praha: Portál, 2003..
-
Matějček, Z. (2005). Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada Publishing.
-
Petřková, A. Úvod do ontogenetické psychologie. Olomouc: UP, 2005..
-
Říčan, P. Cesta životem. Praha: Panorama, 1989..
-
Sobotková, I. (2012). Psychologie rodiny. Praha: Portál.
-
Vávrová, P.; Petřková, A. (2013). Ontogenetická psychologie pro sociální pracovníky. Olomouc: VUP.
|