Vyučující
|
-
Poláchová Vašťatková Jana, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata: - Věda jako zvláštní obor lidské činnosti a poznání; sociální a přírodní vědy; věda jako "provoz" - dělání vědy. Vědecký text - jeho náležitosti. Etika vědecké práce. - Základy vědeckého myšlení; význam jazyka ve vědecké komunikaci a kategorizace (kognice a věda). Metodologie vs metody. Funkce vědy a specifičnost společenských věd; předpoklady rozvoje poznatků různých vědních oborů (andragogika, pedagogika, sociologie, psychologie aj.). - Komparativní výzkumy; pozitivismus a kvantitativní přístupy (redukce, systemizace, operacionalizace; hypotézy, atd.); - Problém hodnot ve společenských vědách. - Interpretativní přístupy, porozumění a interpretace, kvalitativní přístupy.. - Současní představitelé metodologie společenských vědy a jejich přínos pro rozvoj různých věd.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Po skončení kurzu budou absolventi umět prezentovat základní teoretické poznatky metodologie vědy a obhájit svůj názor na vybranou problematiku. Součástí kursu je uvedení studentů do komplexnosti metodologie vědy, prezentace a analýza základních východisek vědeckého poznání a principů vědecké práce.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Prezentace a obhajoba odborného textu na téma "Možnosti a limity empirického zkoumání v.." (student si zvolí dva různé obory disciplíny, které bude analyzovat a komparovat) (5-7NS); min 80% aktivní účast na výuce (zapojování se do diskuse, průběžné plnění dílčích úkolů). Text i dílčí úkoly tvoří odevzdávané portoflia - podrobněji viz Moodle.
|
Doporučená literatura
|
-
František Ochrana. (2009). Metodologie vědy.
-
Lužný, D. (2013). Metodologie společenských věd.
|