Vyučující
|
-
Poláchová Vašťatková Jana, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Věda jako zvláštní obor lidské činnosti a poznání; 2. Věda a filosofie, umění; 3. Základy vědeckého myšlení (výroky ve vědě); 4. Funkce vědy a specifičnost sociálních věd s ohledem na oblast výzkumu; 5. Pozitivismus a kvantitativní přístupy (tvorba hypotéz, testování hypotéz, statistické nástroje atd.); 6. Problém hodnot ve společenských vědách; 7. Interpretativní přístupy, porozumění a interpretace, kvalitativní přístupy; 8. Význam jazyka a kategorizace (kognice a věda); 9. Typologie a komparace; 10. Věda jako "provoz" - dělání vědy, vědecká produkce a její hodnocení; 11. Etika vědecké práce; 12. Vědecký text - jeho náležitosti, forma a estetika.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je uvedení do způsobu vědeckého uvažování o světě. Na konci kursu bude student schopen: - definovat, porozumět a vysvětlit specifičnost vědeckého způsobu nahlížení na realitu a odlišit jej od jiných způsobů (např. rovina každodennosti nebo rovina estetického vnímání reality), - identifikovat základní témata a problémy metodologie společenských věd, - aplikovat získané znalosti při práci s konkrétním vědeckým textem, - posoudit zda určitá tvrzení mají charakter vědeckých tvrzení a závěrů, - vytvořit návrh vlastního vědeckého textu (jeho struktury a formy), - zdůvodnit vlastní pojetí vědeckého přístupu ke konkrétnímu tématu. Předmět je koncipován jako úvod do dané problematiky a je založen na podnícení zájmu o metodologii vědy, resp. metodologii společenských věd.
Student umí: - popsat náležitosti vědeckého textu; - analyticky rozlišit výstupy vědy a nevědecké texty či výpovědi. Student umí: - vytvořit návrh vědeckého projektu a - zpracovat metodologii výzkumu na vybrané téma, - identifikovat odlišnosti v metodologii přírodních a sociálních věd. Student je schopen: - posoudit odbornost a věrohodnost tvrzení, která jsou prezentována jako vědecká.
|
Předpoklady
|
Bez předchozích předpokladů.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
K udělení zápočtu je nezbytné splnit všechny korespondenční úkoly. Splnění zápočtu je nezbytnou podmínkou připuštění ke zkoušce. Zkouška probíhá formou písemného testu, na který navazuje ústní zkouška.
|
Doporučená literatura
|
-
Anzenbacher, A. (1990). Úvod do filosofie. Praha: SPN.
-
Berger, P., Luckmann, T. Společenská konstrukce reality. Praha 1999.
-
Berka, K., Rybová, J. Logika a metodologie pro žurnalisty. Praha:Novinář 1987..
-
Fajkus, B. (1997). Současná filosofie a metodologie vědy.. Praha: Filosofia.
-
Loučková, I. "K problematice tvorby dat ?"; "Rámcové pojetí věd." In: Tvorba a redukce.
-
Možný, I., Rabušic, L. Úvod do metodologie vědy pro sociology. Brno 1989.
-
Petrusek, M. Teorie a metoda v moderní sociologii. Univerzita Karlova, Karolinum, Praha 1993.
-
Popper, K.R. Život je řešení problémů. Mlada fronta, 1998, s. 15-40..
-
Wallerstein, I. et.al. Kam směřují sociální vědy, Praha 1998, s. 11-41.
|