Vyučující
|
-
Kubátová Helena, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Základní otázka metodologie vědy: existuje věrohodné (platné) poznání? Racionalismus versus empirismus. Krize rozumu a možnosti objektivity našeho poznání. Empirický novopozitivismus. Induktivní strategie vytváření vědy. Výstavba empirických věd zdola. Logický pozitivismus. Analýza jazyka vědy. Logicko rekonstrukcionistické pojetí filozofie vědy. Strategie deduktivně - nomologická. Výstavba empirických věd shora. Pragmatismus a analytická filozofie Teorie vědeckých paradigmat T. Kuhna Kritický racionalismus K. Poppera a teoretický anarchismus P. Feyerabenda Fenomenologické východisko společenských věd
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem disciplíny je poukázat na různé způsoby poznávání (racionalismus, empirismus, pragmatismus) a různé způsoby propojování teorie a empirie. V přednáškách se ukazuje na konkrétních poznávacích postupech, že žádný způsob poznávání není zcela objektivní. Přednášky vycházejí z filozofie a metodologie vědy, tyto obecně filozofické poznatky jsou aplikovány na sociologii.
Studenti znají filozofická východiska koncepcí vztahu mezi teorií a empirií. Disponují informacemi o různých řešeních problému věrohodného poznání. Jsou schopni posoudit problémy spojené se snahou získat věrohodné poznání.
|
Předpoklady
|
Kurz předpokládá znalosti sociologické teorie a metod sociologického výzkumu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor
Studenti musí absolvovat kolokvium, ve kterém projeví znalost filozofických koncepcí vztahu mezi teorií a empirií, různých řešení problému věrohodného poznání ve filozofii. Musí posoudit problémy spojené se snahou získat věrohodné poznání.
|
Doporučená literatura
|
-
Fajkus B. (2005). Filosofie a metodologie vědy: vývoj, současnost a perspektivy. Praha: Academia.
-
Kubátová, H. (2006). Metodologie sociologie. Olomouc: UP.
-
Kuhn, T. S., & Jeníček, T. (1997). Struktura vědeckých revolucí. Praha: OIKOYMENH.
-
Winch, P. (2004). Idea sociální vědy a její vztah k filosofii. Brno: CDK.
|