Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Současné problémy legitimizace andragogiky a integrální andragogiky - spor o vědeckost andragogiky Ideologizace pedagogiky a andragogiky. Jazyk andragogiky. Legitimizační strategie, relevantnost diskusí o legitimizaci andragogiky. Andragogika jako umění a jako věda. Andragogika jako technologie vzdělávání dospělých, řízení lidských zdrojů a sociální práce. 2. Charakter andragogiky a její místo v systému věd o člověku a ve vědách o výchově Autonomie andragogiky v poli věd o výchově - vize nebo realita? Problémy normativnosti ve vědách o výchově a v andragogice, resp. v integrální andragogice. Integrující funkce andragogiky v rámci věd o člověku. Andragogika jako aplikovaná věda o člověku a pro člověka. Induktivnost andragogiky. 3. Transdisciplinarita andragogiky Obecné vymezení interdisciplinarity, multidisciplinarity a transdisciplinarity v humanitních vědách a v andragogice. Psychologické, sociologické a kulturně antropologické zdroje andragogiky a integrální andragogiky. Pedagogika a andragogika - rozdíly a analogie v pedagogických a andragogických kategoriích. 4. Vědy o výchově, andragogika jako věda o výchově a jako integrální praxeologická věda Pojem výchovy (sociální aktivita a sociální funkce), psychické dispozice, konceptualizace pojmu výchova. Diferenciace výchovných jevů, rozdílnost aktérů, rozdílnost cílů. Andragogika jako věda o výchově v rámci humanitních věd. Praxeologie, sociální inženýrství a andragogika. Andragogika a integrální andragogika, limity integrálního pojetí andragogiky. 5. Metodologická pravidla ve vědách o výchově a v andragogice Problémy a hypotézy jako východiska. Kvalitativní a kvantitativní strategie v andragogickém zkoumání. Vědecké teorie jako cíl zkoumání. Získávání faktů pro konstruování teorií, problémy terénního výzkumu v andragogice. 6. Zákonitosti a teorie ve vědách o výchově Nedostatek univerzálních zákonitostí v andragogice. Zákonitosti v přírodních a sociálních vědách. Přístupnost pozorování, limity experimentu v sociálních vědách. Konstruování a interpretace. 7. Metateorie výchovy Pojem metateorie, kritická analýza teorií výchovy, vztah teorie a praxe výchovy v pedagogice a v andragogice. Výchova a ideologie, problémy normativních věd o výchově. Politická andragogika, konfesijní andragogika, marxistická pedagogika dospělých. Hodnotová nezávislost jako rozlišující fakt. Kritika ideologie sociálního inženýrství. 8. Jazyk věd o výchově, jazyk andragogiky Informativní a imperativní jazyk v pedagogice a andragogice. Příklady jazyka pedagogiky, sociální práce. Emotivnost jazyka. Konotace pojmů v andragogice. Srozumitelnost v teorii a praxi andragogiky. 9. Filosoficko - antropologický, sociologický a psychologický koncept dospělosti Dospělost jako hledání a nalézání identity. Biodromální interpretace dospělosti, Freudovský koncept dospělosti, transakční psychologie, Eriksonovy specifické úkoly fází dospělosti. Životní dráha, životní cykly. 10. Společnost znalostí, postindustriální společnost, globální společnost jako prostředí andragogické intervence Funkce vědy ve společnosti znalostí. Parametry postindustriální resp. globální společnosti. Obrat od imperativu kázně industrialismu k etice postindustrialismu ve světě práce. 11. Získávání faktů pro konstruování teorií ve vědách o výchově a v andragogice Deskripce, explorační výzkum, kazuistiky, experiment. Limity užitých přístupů. 12. Empirický výzkum v andragogice, metody, techniky, specifika Metody a techniky v andragogice. Pozorování přímé a nepřímé, zúčastněné a nezúčastněné. Analýzy dokumentů. Rozhovory. Experiment. Pedagogický výzkum a andragogika. Psychologické testování.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je uvedení andragogiky a integrální andragogiky a jejich dílčích základních kategorií do obecných souvislostí metodologie vědy a věd o výchově. Zvláštní důraz je kladen na specifika charakteru andragogiky a integrální andragogiky jako vědy, vztahu k opěrným vědním disciplínám, na metody poznávání v andragogice a na metody a techniky andragogického výzkumu.
Student: - zná základní pravidla metodologie andragogiky; - orientuje se v obecných principech metodologie vědy a metodologie integrální andragogiky. Student umí zvolit adekvátní výzkumnou strategii pro řešení výzkumného problému v andragogice a integrální andragogice. Student dokáže posoudit kvalitu výzkumného projektu, zejména validitu metod a technik.
|
Předpoklady
|
KSA/METSV
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
Zápočet je udělen na základě diskuse nad korespondenčním úkolem Splnění zápočtu je nezbytnou podmínkou připuštění ke zkoušce. Zkouška bude probíhat formou ústního pohovoru.
|
Doporučená literatura
|
-
Beneš, Milan. Andragogika - teoretické základy. 1. Vyd. Eurolex Bohemia, Praha 2003, 216 s. ISBN 80-86432-23-8..
-
Beneš, Milan. Andragogika: Filosofie - věda. 1. vyd. Eurolex Bohemia, Praha 2001, 122 s. ISBN 80-86432-03-3.
-
Brezinka, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy. 1. vyd. L. Marek, Brno 2001, str. 15 - 160. ISBN 80-86263-21-1.
-
Drucker, Peter. Postkapitalistická společnost. 1. vyd. Management Press, Praha 1993, 197 s. ISBN 80 - 85603-31-4.
-
Jelen, Zoran. Adult Education and Lifelong Learning: View from the East. In: The Individual and Society at the Turn of the Century. Ed. D. Šimek, 1. vyd. Palacký University, Olomouc 1998, str. 15 - 29. ISBN 80-7067-923-9.
-
Jochmann, Vladimír. Člověk na přelomu tisíciletí. In: The Individual and Society at the Turn of the Century. Ed. D. Šimek, 1. vyd. Palacký University, Olomouc 1998, str. 30 - 40. ISBN 80-7067-923-9.
-
Sokol, Jan. Filosofická antropologie. 1. vyd. Portál, Praha 2002, s. 103 - 109. ISBN 80-7178-627-6.
|