Course: Lecturing skills

» List of faculties » FIF » KSA
Course title Lecturing skills
Course code KSA/LKD
Organizational form of instruction Seminary
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 6
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Dočekal Vít, Mgr. Ph.D.
Course content
1. Personality of the lecturer and his role in the educational process. 2. Lecturer's functions and competences. 3. Didactic principles. 4. Designing an educational event - analysis, planning, implementation, evaluation. 5. Traditional methods of education - lecture, seminar, discussion methods, demonstration. 6. Aids in education. 7. Activation methods in education. 8. Presentation skills.

Learning activities and teaching methods
Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming)
Learning outcomes
Introduce the types of educators, their roles, functions and responsibilities Explain the didactic principles and reasons for their involvement in tutoring Divide the competences of a tutor into basic parts To introduce learners to the issues of designing an educational event To introduce learners to the basic forms and methods of education Introduce the basic rules of communication of the lecturer and work with the group

Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
Student performance

Recommended literature
  • Bartoňková, H. (2011). Metodika a didaktika vzdělávání dospělých: studijní text pro kurz Certifikovaný lektor vzdělávání dospělých, specificky připravený pro pedagogické pracovníky škol zapojených do projektu UNIV 2 Kraje..
  • Čapek, R. (2015). Moderní didaktika. Praha: Grada.
  • Dvořáková, M. (2013). Lektorské kompetence. Olomouc: VUP..
  • Maňák, J., Švec, V. (2003). Výukové metody.. Brno:Paido.
  • Mužík, J. (2010). Androdidaktické aspekty a principy vzdělávání lektorů.
  • Mužík, J. (2004). Androdidaktika. Praha: ASPI.
  • Mužík, J. (2011). Řízení vzdělávacího procesu: andragogická didaktika.
  • Petty, G. (2013). Moderní vyučování. (6. rozšířené a přepracované vydání). Praha: Portál.
  • PLAMÍNEK, J. Vzdělávání dospělých. Průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3235-0..
  • PODLAHOVÁ, Libuše et al. (2012). Didaktika pro vysokoškolské učitele. Praha: Grada.
  • Prusáková, V. (2014). Osobnos. lektora vo vzdelavani dospely.ch. Banska Bystrica: Belianum..
  • Silbermann, M. (1997). 101 metod pro aktivni vy.cvik a vyu.ovani. Praha: Portal..
  • Sitná, D. (2009). Metody aktivního vyučování : spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál.
  • ŠOFEROVÁ, J. Lektorské finty: Jak připravit a realizovat zajímavá školení. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2483-6..


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Arts Study plan (Version): Science management (2020) Category: Economy 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter