Předmět: Lektorské dovednosti

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Lektorské dovednosti
Kód předmětu KSA/LKD
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dočekal Vít, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Osobnost lektora a jeho role ve vzdělávacím procesu. 2. Lektorské funkce a kompetence. 3. Didaktické principy. 4. Projektování vzdělávací akce - analýza, plánování, realizace, evaluace 5. Tradiční metody vzdělávání - přednáška, seminář, diskuzní metody, demonstrace. 6. Pomůcky ve vzdělávání. 7. Aktivizační metody ve vzdělávání. 8. Prezentační dovednosti.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Představit typy vzdělavatelů, jejich role, funkce a povinnosti Vysvětlit didaktické principy a důvody jejich zapojení do lektorské činnosti Rozdělit kompetence lektora do základních částí Uvést studující do problematiky projektování vzdělávací akce Seznámit účastníky se základními formami a metodami vzdělávání Představit základní pravidla komunikace lektora a práce se skupinou

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Příprava lektorského scénáře a archu lektorských kompetencí
Doporučená literatura
  • Bartoňková, H. (2011). Metodika a didaktika vzdělávání dospělých: studijní text pro kurz Certifikovaný lektor vzdělávání dospělých, specificky připravený pro pedagogické pracovníky škol zapojených do projektu UNIV 2 Kraje..
  • Čapek, R. (2015). Moderní didaktika. Praha: Grada.
  • Dvořáková, M. (2013). Lektorské kompetence. Olomouc: VUP..
  • Maňák, J., Švec, V. (2003). Výukové metody.. Brno:Paido.
  • Mužík, J. (2010). Androdidaktické aspekty a principy vzdělávání lektorů.
  • Mužík, J. (2004). Androdidaktika. Praha: ASPI.
  • Mužík, J. (2011). Řízení vzdělávacího procesu: andragogická didaktika.
  • Petty, G. (2013). Moderní vyučování. (6. rozšířené a přepracované vydání). Praha: Portál.
  • PLAMÍNEK, J. Vzdělávání dospělých. Průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3235-0..
  • PODLAHOVÁ, Libuše et al. (2012). Didaktika pro vysokoškolské učitele. Praha: Grada.
  • Prusáková, V. (2014). Osobnos. lektora vo vzdelavani dospely.ch. Banska Bystrica: Belianum..
  • Silbermann, M. (1997). 101 metod pro aktivni vy.cvik a vyu.ovani. Praha: Portal..
  • Sitná, D. (2009). Metody aktivního vyučování : spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál.
  • ŠOFEROVÁ, J. Lektorské finty: Jak připravit a realizovat zajímavá školení. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2483-6..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Management vědy (2020) Kategorie: Ekonomie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní