Vyučující
|
-
Grecmanová Helena, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Lektor ve vzdělávání dospělých, role lektora, typologie lektorů 2. Osobnost lektora 3. Principy lektorské práce 4. Vystupování lektora 5. Lektor a účastník 6. Příprava lektora na výuku 7. Tvorba studijních materiálů 8. Metody a techniky výuky 9. Didaktická technika a její využití při výuce 10. Prezentační dovednosti 11. Evaluace a práce se zpětnou vazbou 12. Konfliktní a krizové situace v práci lektora 13. Stres a duševní hygiena
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky lektorských dovedností. Důraz bude kladen na osobnost a vystupování lektora, principy lektorské práce, přípravu a zvládání výukového procesu, vč. řešení problematických situací.
Student bude po ukončení předmětu znát: - typologii lektorů, roli lektora ve výukovém procesu a požadavky na osobnost a práci lektora - typologii účastníků a způsoby práce se skupinou, vč. řešení konfliktních situací - základní prvky verbální a neverbální komunikace - možnosti využití didaktické techniky a pomůcek ve výuce - základní pojmy z oblasti evaluace výukového procesu a způsoby práce se zpětnou vazbou Student po ukončení předmětu dokáže: - vybrat optimální lektorskou roli a způsob práce pro vybranou cílovou skupinu - využívat všech podob verbální a neverbální komunikace - využívat kombinaci různorodých didaktických pomůcek s ohledem na vzdělávací cíle - evaluovat úrovně vzdělávacího procesu, které jsou napojeny na andragogickou interakci
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Je požadována aktivní účast ve výuce a zapojení se do diskuzí, příprava seminární práce na zadané téma a její prezentace.
|
Doporučená literatura
|
-
BARTÁK, J. Základní kniha lektora/trenéra. Praha: Votobia, 2003. ISBN 80-7220-158-1..
-
HIERHOLD, E. Rétorika a prezentace. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2423-2..
-
JÍRA, O. a kol. Základy lektorské práce. Praha: IDM MŠMT, 2004. ISBN 80-86784-07-X..
-
KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-965-8..
-
MALACH, J. Klíčové kompetence lektora. Ostrava: Ediční středisko CIT OU, 2003. ISBN 80-7042-945-3..
-
MEDLÍKOVÁ, O. Lektorské dovednosti. Manuál úspěšného lektora. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3236-7..
-
MUŽÍK, J. Andragogická didaktika. Praha: Codex Bohemia, 1998. ISBN 80-85963-53-3..
-
MUŽÍK, J. Soubor základních pravidel a dovedností pro lektorskou práci. Praha: Institut pro místní správu, 2005. ISBN 80-86976-02-5..
-
PLAMÍNEK, J. (2008). Sebepoznání, sebeřízení a stres. Praha: Grada Publishing.
-
PLAMÍNEK, J. Vzdělávání dospělých. Průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3235-0..
|