Předmět: Lektorské kompetence

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Lektorské kompetence
Kód předmětu KSA/LEK
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Grecmanová Helena, prof. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Osobnost lektora a jeho role ve vzdělávacím procesu. 2. Lektorské kompetence 3. Odborné lektorské kompetence 4. Metodické kompetence lektora 5. Komunikační a rétorické kompetence lektora 6. Osobnostní kompetence lektora 7. Diagnostikování a hodnocení ve vzdělávání dospělých 8. Tvorba studijního textu 9. Práce lektora v tradičních a inovativních formách vzdělávání 10. Inovativní metody a pomůcky ve vzdělávání 11. Trendy v lektorské práci 12. Možnosti rozvíjení jednotlivých lektorských kompetencí

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky lektorských dovedností. Důraz bude kladen na osobnost a vystupování lektora, principy lektorské práce, přípravu a zvládání výukového procesu, vč. řešení problematických situací a tvorby lektorského scénáře.
Po ukončení předmětu bude student znát zásady práce lektora, dokáže vytvořit lektorský scénář a arch lektorských kompetencí.
Předpoklady
Kurz je primárně určen těm, kteří neabsolvovali bakalářské studium oboru Andragogika.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta

Předpokládá se aktivní účast ve výuce.
Doporučená literatura
  • Čapek, Robert. (2015). Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada.
  • Kyriacou, Ch. (2008). Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál.
  • Langer, T. (2016). Moderní lektor. Praha: Grada.
  • Medlíková, O. (2010). Lektorské dovednosti : Manuál úspěšného lektora. Praha : Grada Publishing.
  • PLAMÍNEK, J. Vzdělávání dospělých. Průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3235-0..
  • Prusáková, V. (2014). Osobnos. lektora vo vzdelavani dospely.ch. Banska Bystrica: Belianum..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Andragogika maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Andragogika minor (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Andragogika (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -