Předmět: Základy pedagogického výzkumu

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Základy pedagogického výzkumu
Kód předmětu KSA/KZPV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Poláchová Vašťatková Jana, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Výzkum, jeho druhy, specifické zvláštnosti výzkumu ve společenských vědách, možnosti jeho financování. Výzkumy kvalitativně a kvantitativně orientované. Empirický výzkum a jeho hlavní fáze, projekt. Formulace problému, cílů výzkumu, výzkumné otázky. Operacionalizace. Stanovení hypotézy/kritérií výběru účastníků výzkumu. Metody sběru dat v empirických výzkumech. Zpracování, interpretace a prezentace dat. Etické zásady výzkumu. Zpráva o výzkumu.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení

Po absolvování disciplíny budou studenti schopni: - objasnit různé pradagimata poznání, druhy výzkumu a jejich vztah a přínos pro pedagogickou teorii i školskou praxi, - uvést příklady realizovaných českých i mezinárodních pedagogických výzkumů relevantních pro školský management a pedagogiku, - vysvětlit zásadní rozdíly v přístupech kvalitativně a kvantitativně orientovaných, uvést typické situace jejich využití; validita, realiabilita vs důveryhodnost, pravděpodobnost atd. výzkumu; - popsat různé fáze empirického výzkumu a charakterizovat jejich specifika a roli etiky v různých fázích výzkumu, - posoudit předložené výzkumné otázky, - vyjmenovat různé metody sběru dat a nastínit jejich přednosti i limity, - charakterizovat zásady zpracování, interpretace a prezentace empirických dat, - navrhnout projekt empirického výzkumu na zvolené téma a vybraných design, - být nakloněn myšlence dodržovat etické zásad při realizaci výzkumných aktivit.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Kontaktní výuka, příprava na zkolokvium, příprava na semináře, četba 100 stran, tvorba a obhajova projektu výzkum.
Doporučená literatura
  • Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. 2. rozš. vyd.. Brno: Paido.
  • HENDL, J. (2007). Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace.. Praha: Portál.
  • Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada Publishing.
  • Maňák, J., Švec, Š. & ŠVEC, V. et al. (2005). Slovník pedagogické metodologie. Brno: Paido..
  • Ochrana, F. (2009). Metodologie vědy. Praha.
  • Pelikán, J. (2011). Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum.
  • Poláchová Vašťatková, J. Studijní opora v elektronické podobě (dostupná v EDISU):(2010). Vádemékum pedagogického výzkumu. Olomouc: UP..
  • Punch, K. F. (2008). Základy kvantitativního šetření. Portál, Praha.
  • ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. et al. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách.. Praha: Porál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr