Předmět: Základy ekonomiky a managementu RVIK20

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Základy ekonomiky a managementu RVIK20
Kód předmětu KSA/KZEM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Opletalová Alena, Ing. Ph.D.
  • Poláchová Vašťatková Jana, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata ekonomické části: Centrální ekonomický problém: ekonomie (mikro a makro), výrobní faktory, ekonomický koloběh. Hospodářský cyklus, fáze, hospodářský růst. Tržní rovnováha a efektivnost: nabídka, poptávka, elasticita. Náklady a nabídka: utopené náklady, náklady příležitosti, ekonomické náklady, nákladová funkce, optimální objem produkce. Nedokonalé trhy: Monopol, přirozený monopol, oligopol, duopol. Volné zdroje, volné statky a veřejné statky, veřejná volba, externality - pozitivní a negativní. Domácí produkt: hrubý a čistý domácí produkt, nominální a reálný domácí produkt, agregátní výdaje, úspory z HDP. Tvorba a trh peněz: peníze, směna, úroková míra, rovnováha peněz na trhu. Měnový kurz, měnový trh. Fiskální a měnová politika: veřejné rozpočty, státní rozpočet, přerozdělování, daně, šedá ekonomika, rozpočet. Témata manažerské částui: Základní pojmy (řízení, organizace, systém, pojetí a úrovně managementu. Vývoj teorie managementu. Manažer, osobnost manažera, manažerské role. Společenské chování manažerů. Manažerské techniky. Manažerské rozhodování. Rozhodovací procesy a rozhodovací úskalí. Analýza současného stavu (technika SWOT), vize. Plánování. Organizování, organizační struktury. Operativní řízení. Kontrola. Vedení lidí (transakční, transformační), motivace. Význam sdílení vize. Komunikace. Informační systémy organizace. Kultura a image.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem ekonomické části předmětu objasnit základní ekonomické pojmy a mechanismy. Obsahem jsou základy mikroekonomie a makroekonomie, jejichž znalost je nezbytná pro hlubší studium samostatných ekonomických oblastí a témat. Cílem manažerské části předmětu je uvést studenty do problematiky obecného managementu s akcentací na procesuální přístup k řízení a jednotlivé manažerské funkce a dovednosti. Po absolvování předmětu student bude schopen: -definovat základní pojmy a vztahy v ekonomii; orientovat se v základních ekonomických pojmech jako je nabídka, poptávka, tržní rovnováha, inflace, nezaměstnanost, veřejný rozpočet a měnová politika státu -charakterizovat základní pojmy managementu (řízení, regulace, systém, organizace) a uvést rozdíly mezi koncepty manažer, leader, řízení organizací a vedení lidí, objasnit význam sdílení vize řízené organizace, -prezentovat a navrhnout využítí teoreticých poznatků v praxi, speficikovat vývoj a současných trendy teorie řízení organizací a institucí.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Zkouška je komplexní, písemná a obsahově bude zaměřena do dvou dílčích okruhů ověřovaných v pracovních listech. Výsledná známka reflektuje znalosti ze dvou témat vybraných ze dvou okruhů.
Doporučená literatura
  • Bělohlávek, F., Košťan, P; Šuleř, O. (2006) Management. Praha: Computer Press..
  • Cimbálníková, L. Studijní opory v elektronické podobě (dostupné v EDISU):(2010) Manažerské techniky pro vedoucí pracovníky ve školství. Olomouc: UP..
  • Koubek, J. (2015) Řízení lidských zdrojů. Praha: Management Press.
  • Vodáček, L., Vodáčková, O. (2013) Moderní management v teorii a praxi. Praha: Management Press..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr