Předmět: Kvalitativní výzkum

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Kvalitativní výzkum
Kód předmětu KSA/KVAV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Topinka Daniel, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vymezení kvalitativního výzkumu 2. Výzkumný proces a strategie, imaginace 3. Kvalitativní výzkum v antropologii: bádání v terénu 4. Příprava výzkumného projektu 5. Výběr zkoumaných případů, triangulace 6. Kvalitativní rozhovor - individuální 7. Kvalitativní rozhovor - skupinový 8. Zajištění kvality výzkumu 9. Etika výzkumu, etické zásady 10. Tvorba dat a práce s daty 11. Analýza dat - možnosti 12. Zpracování výsledků, interpretace a výzkumná zpráva.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem kurzu je rozšířit studentovi přehled o kvalitativním výzkumu a poskytnout přehled o praktickém využití různých kvalitativních přístupů a plně rozvinout kompetence v oblasti terénního výzkumu. Kurz je zaměřen na představení cyklického charakteru kvalitativního výzkumu, zaměřuje se na možnosti výběru zkoumaných případů a přestavuje základní typy technik sběru dat. Ukončuje ho analýza kvalitativních dat a informace o etice výzkumu a tvorbě kvalitativní výzkumné zprávy.
Po absolvování kurzu bude student schopen navrhnout a provést kvalitativní výzkum - od výběru výzkumné strategie, přípravy výzkumného plánu až po tvorbu a analýzu dat. Student zná jednotlivé kroky výzkumného procesu, umí je správně řadit a umí popsat jejich obsah. Rozumí významu kvalitativního výzkumu v antropologii. Osvojí si techniky rozvoje imaginace a umí aplikovat na konkrétní výzkum způsoby výběru zkoumaných případů a dokáže připravit a provést kvalitativní rozhovor.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Písemná zkouška
Doporučená literatura
  • Bernard, H. R. (2011). Research Methods in Anthropology: Qualitative and Quantitative Approaches..
  • Creswell, J. W. Research design. Qualitative, Quantitative, and mixed methods approaches. London 2003.
  • ČERMÁK, I.; MIOVSKÝ, M. (eds.). Kvalitativní výzkum ve vědách o člověku na prahu třetího tisíciletí. Boskovice: Albert, 2000..
  • Darlington, Y., Scott, D. (2002). Qualitative Research in Practice: Stories from the Field. Allen & Unwin..
  • Flick, U. (2018). An Introduction to Qualitative Research. London: Sage.
  • Flick, U. (2007). Designing Qualitative Research. London: SAGE..
  • Gallagher, K. (2008). The Methodological Dilemma: Critical, Creative, and Post-Positivist Approaches to Qualitative Research. Rotledge..
  • Hammersley, M. (2012). What Is Qualitative Research? Bloomsbury Academic..
  • Have, T. P. (2004). Understanding Qualitative Research and Ethnomethodology. Sage Publications..
  • Kaufmann, J. C. (2010). Chápající rozhovor. Praha: SLON..
  • Punch, K. F. (2008). Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál..
  • Savin-Baden, M., Major, C. H. (2010). New Approaches to Qualitative Research: Wisdom and Uncertainty. Routledge..
  • Soukup, M. (2014). Terénní výzkum v sociální a kulturní antropologii. Praha: Karolinum..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Kulturní antropologie minor (2019) Kategorie: Filozofie, teologie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Kulturní antropologie maior (2019) Kategorie: Filozofie, teologie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Andragogika (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -