Předmět: Kvalitativní analýza dat

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Kvalitativní analýza dat
Kód předmětu KSA/KVAD
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Topinka Daniel, doc. PhDr. Ph.D.
  • Šotola Jaroslav, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Kvalitativní výzkum a tvorba dat 2. Záměr kvalitativního výzkumu a design výzkumu 3. Zdroje kvalitativních dat 4. Příprava osnovy polostrukturovaného rozhovoru 5. Vedení rozhovoru 6. Raport a jeho získání; probing 7. Přepis rozhovoru 8. Vedení terénního deníku 9. Příprava dat pro analýzu 10. Analýza kvalitativních dat otvevřené kódování 11. Přístupy a strategie v analýze dat 12. Sestavení výzkumné zprávy a interpretace výsledků

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 24 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 36 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem disciplíny je seznámit studenty s metodami kvalitativního výzkumu a kvalitativní analýzou dat. Disciplína představuje východiska kvalitativního přístupu, základní rámec, metody získávání a zpracovávání kvalitativních dat v antropologii. Je zaměřena na praktickou aplikaci s ohledem na realizaci terénního výzkumu.
Po úspěšném absolvování kurzu bude student schopen zvolit vhodnou kvalitativní metodologii, připravit její design a navrhnout výzkumný záměr s jeho dílčími kroky. Student zná základní metody analýzy kvalitativních dat, způsoby sběru a vyhodnocování dat, umí navrhnout strategii analýzy dat, vyhodnotit data, dokáže posoudit kvalitu výzkumů, reflektuje etiku v kvalitativním výzkumu a limity kvalitativních přístupů. Student zná metody analýzy dat, dokáže vyhodnocovat získaná verbálně, pozorováním nebo ze sekundárních zdrojů.
Předpoklady
Bez předchozích předpokladů. Doporučena znalost anglického jazyka.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Schopnost číst a porozumět odborným pasážím textu v anglickém jazyce. Úspěšné absolvování kurzu je podmíněno četbou odborné literatury v anglickém jazyce v rozsahu 50 ts a v českém jazyce 150 ts, vypracováním kvalitativního výzkumného projektu 10 ns, prezentace projektu.
Doporučená literatura
  • Andrews, M., Squire, C., & Tamboukou, M. (2013). Doing narrative research. London: SAGE.
  • Bauer, M. W., & Gaskell, G. (2000). Qualitative researching with text, image and sound: a practical handbook. London: Sage.
  • DENZIN, N.K.; LINCOLN, Y.S.:. The SAGE Handbook of Qualitative Research. London: SAGE Publications, 2011..
  • FLICK, U.:. An Introduction to Qualitative Reserach. London: SAGE Publications, 2009..
  • FLICK, U.:. Designing Qualitative Research. London: SAGE Publications, 2008..
  • Gibson, B., & Hartman, J. Rediscovering grounded theory.
  • Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál.
  • MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006..
  • Silverman, D., & Štulrajter, M. (2005). Ako robiť kvalitatívny výskum: praktická príručka. Bratislava: Ikar.
  • STRAUSS, CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert, 1999. ISBN 80-85834-60-X..
  • Švaříček, R., & Šeďová, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
  • Wodak, R., & Krzyżanowski, M. Qualitative discourse analysis in the social sciences.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr