Předmět: Úvod do pedagogiky

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Úvod do pedagogiky
Kód předmětu KSA/KUP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Grecmanová Helena, prof. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Pojem pedagogika. Pedagogika jako vědní disciplína. Historické kořeny pedagogiky. Vztah pedagogiky, andragogiky a edukační reality. Fenomén výchovy. Fenomén vzdělávání. Struktura pedagogiky: disciplíny a specializace pedagogických věd. Vztah pedagogiky k jiným vědám. Základní otázky obecné pedagogiky. Školní, institucionalizovaná edukace: cíle a obsahy školní edukace, edukační procesy, výsledky a efekty edukace. Metody a formy vzdělávání. Aktéři výchovy a vzdělávání: žáci a studenti, dospělí, učitelé a jiní pedagogičtí pracovníci. Kurikulum. Kompetence a jejich rozvoj. Profesní rozvoj učitelů, vzdělavatelů. Edukace v mimoškolních prostředích. Formální, neformální a informální vzdělávání. Pedagogická interakce a komunikace. Celoživotní a všeživotní učení a vzdělávání. Společnost vědění. Distanční vzdělávání. Edukace specifických skupin populace.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Vzhledem k vzrůstajícímu důrazu na kvalitu vzdělávání je cílem předmětu poskytnout studentům základní přehled o pedagogice jako vědní disciplíně a jejím vztahu k pedagogické praxi. Po absolvování předmětu bude student schopen: - charakterizovat pedagogiku jako vědění disciplínu, její vnitřní členění a vazby na jiné vědy, - objasnit specifika výchovy a vzdělávání u dětí, dospívajících a u dospělých, - vysvětlit klíčové pojmy pedagogiky a vztahy mezi nimi, uvádět příklady z edukační praxe, - objasnit a srovnat pojetí cílů, obsahu a procesu výchovy v závislosti na daném společenském kontextu, - předestřít ucelený náhled na vzdělávací proces, na roli různých aktérů a partnerů ve vzdělávání, - identifikovat vlivy na edukační proces z různých úhlů pohledu, - na konkrétním příkladu rozlišit cíle, obsahy, procesy a výsledky výchovy a vzdělávání, - prokázat opodstatněnost nároků kladených na profesionalitu učitelů, vzdělavatelů, lektorů, - podrobněji vymezit podstatu, příležitosti i rizika pojetí výchovy a vzdělávání v různých kontextech, dokumentovat na příkladech z edukační praxe.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Vypracování korespondenčního úkolu pro získání zápoču a úspěšné složení zkoušky
Doporučená literatura
  • Gavora, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci.. Brno.
  • GRECMANOVÁ, H., HOLOUŠOVÁ, D., URBANOVSKÁ, E. (1997). Obecná pedagogika I. 1. vyd.. Olomouc: Hanex.
  • GRECMANOVÁ, H., HOLOUŠOVÁ, D., URBANOVSKÁ, E. (1998). Obecná pedagogika II.. Olomouc : Hanex.
  • J. Průcha. (2013). Moderní pedagogika. Praha.
  • Krykorková, H. Učitel v současné škole..
  • ORBIS SCHOLAE. (2007). Kurikulum v proměnách školy. Monotematické číslo. .
  • Průcha J. Pedagogická encyklopedie. Praha : Portál, 2009,.
  • SKALKOVÁ, J. (2004). Pedagogika a výzvy nové doby.. Brno: Paido.
  • VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. A KOL. (2007). Pedagogika pro učitele. Praha : Grada.
  • WALTEROVÁ, E. (2004). Úloha školy v rozvoji vzdělanosti I, II.. Brno.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr