Předmět: Úvod do andragogiky

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Úvod do andragogiky
Kód předmětu KSA/KUA
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dočekal Vít, Mgr. Ph.D.
  • Grecmanová Helena, prof. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Vznik andragogiky. Místo andragogiky v soustavě sociálních věd. Předmět andragogiky. Pedagogizující, psychologizující, ekonomizující a sociologizující pojetí andragogiky. Paradigmata andragogiky. Charakter andragogiky a integrální andragogiky jako vědy. Kritika andragogiky. Andragogika a osobní rozvoj. Andragogika a sociální poradenství. Andragogika a vzdělávání dospělých. Andragogika, celoživotní vzdělávání a celoživotní učení. Specifika projektování vzdělávacích akcí v andragogice. Výzkum v andragogice. Potenciál andragogiky v řízení institucí a organizací.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení

Po absolvování předmětu budou studenti schopni: - definovat předmět andragogiky, - charakterizovat základní východiska andragogiky, - vysvětlit vztah mezi jednotlivými přístupy v andragogice, - navrhnout možnosti jejího využití při řízení vzdělávacích institucí.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemný test

Kontaktní výuka, četba, písemná práce. Studenti budou s oporou v povinné a doporučené studijní literatuře zpracovávat dvě odborné práce na zvolené téma. Některá z témat budou představena formou samostudia a následných osobních konzultací či výše zmíněných konzultací v systému EDIS.
Doporučená literatura
  • Kurikulum andragogiky. Ed. D. Šimek. Olomouc 2003..
  • The Individual and Society at the Turn of the Century. Ed. D. Šimek. Olomouc 1998..
  • The Individual and Society at the Turn of the Century. Sborník z mezinárodní konference. Ed. D. Šimek, 1. vyd. Olomouc 1998..
  • ARMSTRONG, M. (2002). Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada Publishing.
  • Bartoňková, H. Firemní vzdělávání. Praha: Grada, 2010..
  • Bartoňková, H.:. Foucaultovo andragogické kyvadlo. 1. vyd. Praha 2004..
  • Bartoňková, H. (2004). Foucaultovo andragogické kyvadlo. Praha: MJF Praha.
  • Beneš, M. Andragogika - filozofie - věda. 1. vyd. Praha 2001..
  • Beneš, M.:. (2008). Andragogika. 1. vyd. Praha 2008.. Praha.
  • Beneš, M. (2008). Andragogika. Praha: Grada Publishing.
  • Beneš, M.:. Úvod do andragogiky. Praha 1997..
  • Beneš, M. Úvod do andragogiky. 1. vyd. Praha 1997.
  • Beneš, M.:. Úvod do andragogiky. 1. vyd. Praha 1997.
  • Buber, M. (2005). Já a ty. Praha.
  • Dočekal, V., & Šimek, D., & Bartoňková, H. Studijní opory v elektronické podobě (dostupná v EDISu):Úvod do andragogiky pro personální management. Olomouc: UP..
  • Dvořáková, M. et al. (2014). Aktuální témata učení a vzdělávání dospělých. Praha: Česká andragogická společnost..
  • ILLICH, I. (2001). Odškodnění společnosti. Praha: Slon.
  • Jarvis, P.:. (1985). The Sociology of Adult and Continuing Education. 1. vyd.. London.
  • Knowles, M. S.:. The modern practice of adult education. 1. vyd. London 1980..
  • Leirman, W.:. Čtyři kultury ve vzdělávání. 1. vyd. Praha 1996..
  • Liesmann, K. (2008). Teorie nevzdělanosti. Praha: Academia..
  • Mužík, J. (1998). Andragogická didaktika. Praha: Codex.
  • Palán, Z.:. Výkladový slovník vzdělávání dospělých. 1. vyd. Karolinum, Praha 1997.
  • Průcha, J. (2014). Andragogický výzkum. Praha: Grada.
  • Průcha, J., Veteška, J. (2014). Andragogický slovník. 2. vyd.. Praha: Grada.
  • Šimek, D., Bartoňková, H. (2001). Úvod do andragogiky. Olomouc VUP.
  • Walterová, E.:. Kurikulum (Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě). 1. vyd. Brno 1994..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr