Vyučující
|
-
Ryšavý Dan, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do metodologických kurzů v sociologii 2. Metodologická východiska I (věda, vědecké poznání, cíle sociálního výzkumu) 3. Metodologická východiska II (paradigmata, teorie a výzkum, epistemologická a ontologická východiska) 4. Kvantitativní a kvalitativní výzkumná strategie (základní rozlišení, Co vše ovlivňuje výzkum?) 5. Kritéria kvality v sociálním výzkumu 6. Výzkumný design (experiment, případové studie) 7. Výzkumný design (průřezový, longitudinální a srovnávací výzkum) 8. Plánování a příprava výzkumu (na příkladu bakalářské diplomové práce) 9. Formulace výzkumných otázek 10. Rešerše literatury (teoretická východiska, state of art ve zkoumané oblasti) 11. Etické konsekvence sociálního výzkumu 12. Povaha kvantitativního sociologického výzkumu (shrnutí)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
- Účast na výuce
- 24 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 50 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Kurz se zaměřuje na teoretické zvládnutí kvantitativní výzkumné strategie. V kurzu je objasněna logika kvantitativního výzkumu a základní odlišnost (epistemologická, ontologická, vztahu teorie a výzkumu) od výzkumu kvantitativnímu. Pozornost je věnována různým výzkumným designům a také kritériím kvality kvantitativního výzkumu. Předmět směřuje k přípravě návrhu výzkumu. V přednáškách jsou klíčové termíny a souvislosti vysvětlovány a demonstrovány na příkladech konkrétních výzkumů.
Cílem předmětu je osvojení znalostí z oblasti metod sociologického výzkumu, dále porozumění kvantitativní výzkumné strategii a způsobům jejího použití. Studenti budou schopni aplikovat získané znalosti ve vhodné oblasti (formulovat výzkumnou otázku, připravit plán výzkumu, zvolit výzkumný design, vyhledat a zpracovat relevantní literaturu, zohlednit etické a praktické konsekvence výzkumu) a vyhodnotit na základní úrovni přednosti a slabiny navrhovaného výzkumu z hlediska kritéria jeho kvality (validita, reliabilita).
|
Předpoklady
|
Pasivní znalost anglického jazyka (čtení odborných textů).
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor, Seminární práce, Písemný test
Písemné vypracování průběžných úkolů, které budou vyhodnoceny při kolokviu. Četba zadané odborné literatury v českém (200ts) a anglickém (100ts) jazyce.
|
Doporučená literatura
|
-
Babbie, E. R. (2013). The practice of social research. [Belmont, Calif.]: Wadsworth Cengage Learning.
-
Bryman, A. (2008). Social Research Methods. Oxford: Oxford University Press.
-
Disman, J. (2002). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum.
-
HENDL. J. - REMR, J. (2017). Metody výzkumu a evaluace. Praha.
-
Kerlinger, F. K. (1972). Základy výzkumu chování.. Praha: Akademia.
-
Punch, Keith, F. (2008). Úspěšný návrh výzkumu. Praha:Portál.
|