Předmět: Sociokulturní identity a diverzity ve výchově a vzdělávání

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Sociokulturní identity a diverzity ve výchově a vzdělávání
Kód předmětu KSA/KSID
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Poláchová Vašťatková Jana, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Studijní materiály budou poskytnuty v úvodní hodině hurzu.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je uvést studující do problematiky sociokulturní diverzity ve vzdělávání, se důrazem na perspektivu řídícího pracovníka instituce zaměřené na výchovu a vzdělávání. Program kurzu se soustředí na klíčová témata sociokulturních faktorů ve výchovně-vzdělávacích procesech v souvislosti s pedagogickou praxí. Po úspěšném absolvování kurzu bude student schopen: definovat sociálně vědní přístupy ke konceptům kultury, identity a multikulturalismu, vysvětlit principy multikulturní výchovy a vzdělávání v současné pedagogice, diskutovat základní sociálně vědní přístupy k otázkám sociokulturní diverzity v souvislosti s problematikou vzdělávání, shrnout klíčová témata sociokulturních faktorů ve výchově a vzdělávání z pozice řídícího pracovníka vzdělávací instituce. Osnova: 1) Úvodní informace ke kurzu, kritický přehled dostupné literatury a dalších zdrojů; 2) Identita v sociálních vědách; 3) Pojem kultury v sociálních vědách, procesy kulturního kontaktu a přenosu; 4) Multikulturalismus - kritická reflexe konceptu v sociálních vědách a vědách o výchově a vzdělávání; 5) Multikulturní výchova a vzdělávání - možné přístupy, interkulturní senzitivita; 6) Sociokulturní diverzita; 7) Etnicita a národní identity; 8) Náboženské identity, náboženství a vzdělávání; 9) Gender, menšiny a subkultury, koncepty kulturně responzivní a kulturně udržující pedagogiky (culturally responsive pedagogy - CRP, culturally sustaining pedagogy - CSP); 10) Sociokulturní diverzita ve výchově z pohledu řídícího pracovníka vzdělávací instituce; 11) Didaktika multikulturní výchovy; 12) Závěrečné shrnutí a diskuze
Po úspěšném absolvování kurzu bude student schopen: definovat sociálně vědní přístupy ke konceptům kultury, identity a multikulturalismu, vysvětlit principy multikulturní výchovy a vzdělávání v současné pedagogice, diskutovat základní sociálně vědní přístupy k otázkám sociokulturní diverzity v souvislosti s problematikou vzdělávání, shrnout klíčová témata sociokulturních faktorů ve výchově a vzdělávání z pozice řídícího pracovníka vzdělávací instituce.
Předpoklady
Nejsou stanoveny.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Samostatné studium povinné literatury dle zadání; písemná práci dle zadání v rozsahu nejméně 9,000 znaků jako podklad ke kolokviu.
Doporučená literatura
  • Eriksen, T.H. (2007). Antropologie multikulturních společností: rozumět identitě. Praha: Triton.
  • Fujda, M. - Klocová, E. - Kundt, R. (ed.). (2011). Identity v konfrontaci. Multikulturní výchova pro učitele/učitelky SŠ a ZŠ. Brno.
  • Hejnal, O. (2012). Nacionalismus, multikulturalismus, sociální vyloučení a sociálně nepřizpůsobiví: Analýza dominantního politického diskursu v České republice. , AntropoWebzin 2, s. 47-66.
  • Hirt, T., Jakoubek, M. (ed.). Soudobé spory o multikulturalismus a politiku identit. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2005..
  • HORÁKOVÁ, Hana. (2012). Kultura jako všelék. Praha: Sociologické nakladatelství.
  • Janská, I. a kol. (2008). Než začneme s multikulturní výchovou. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr