Vyučující
|
-
Poláchová Vašťatková Jana, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Studijní materiály budou poskytnuty v úvodní hodině hurzu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je uvést studující do problematiky sociokulturní diverzity ve vzdělávání, se důrazem na perspektivu řídícího pracovníka instituce zaměřené na výchovu a vzdělávání. Program kurzu se soustředí na klíčová témata sociokulturních faktorů ve výchovně-vzdělávacích procesech v souvislosti s pedagogickou praxí. Po úspěšném absolvování kurzu bude student schopen: definovat sociálně vědní přístupy ke konceptům kultury, identity a multikulturalismu, vysvětlit principy multikulturní výchovy a vzdělávání v současné pedagogice, diskutovat základní sociálně vědní přístupy k otázkám sociokulturní diverzity v souvislosti s problematikou vzdělávání, shrnout klíčová témata sociokulturních faktorů ve výchově a vzdělávání z pozice řídícího pracovníka vzdělávací instituce. Osnova: 1) Úvodní informace ke kurzu, kritický přehled dostupné literatury a dalších zdrojů; 2) Identita v sociálních vědách; 3) Pojem kultury v sociálních vědách, procesy kulturního kontaktu a přenosu; 4) Multikulturalismus - kritická reflexe konceptu v sociálních vědách a vědách o výchově a vzdělávání; 5) Multikulturní výchova a vzdělávání - možné přístupy, interkulturní senzitivita; 6) Sociokulturní diverzita; 7) Etnicita a národní identity; 8) Náboženské identity, náboženství a vzdělávání; 9) Gender, menšiny a subkultury, koncepty kulturně responzivní a kulturně udržující pedagogiky (culturally responsive pedagogy - CRP, culturally sustaining pedagogy - CSP); 10) Sociokulturní diverzita ve výchově z pohledu řídícího pracovníka vzdělávací instituce; 11) Didaktika multikulturní výchovy; 12) Závěrečné shrnutí a diskuze
Po úspěšném absolvování kurzu bude student schopen: definovat sociálně vědní přístupy ke konceptům kultury, identity a multikulturalismu, vysvětlit principy multikulturní výchovy a vzdělávání v současné pedagogice, diskutovat základní sociálně vědní přístupy k otázkám sociokulturní diverzity v souvislosti s problematikou vzdělávání, shrnout klíčová témata sociokulturních faktorů ve výchově a vzdělávání z pozice řídícího pracovníka vzdělávací instituce.
|
Předpoklady
|
Nejsou stanoveny.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Samostatné studium povinné literatury dle zadání; písemná práci dle zadání v rozsahu nejméně 9,000 znaků jako podklad ke kolokviu.
|
Doporučená literatura
|
-
Eriksen, T.H. (2007). Antropologie multikulturních společností: rozumět identitě. Praha: Triton.
-
Fujda, M. - Klocová, E. - Kundt, R. (ed.). (2011). Identity v konfrontaci. Multikulturní výchova pro učitele/učitelky SŠ a ZŠ. Brno.
-
Hejnal, O. (2012). Nacionalismus, multikulturalismus, sociální vyloučení a sociálně nepřizpůsobiví: Analýza dominantního politického diskursu v České republice. , AntropoWebzin 2, s. 47-66.
-
Hirt, T., Jakoubek, M. (ed.). Soudobé spory o multikulturalismus a politiku identit. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2005..
-
HORÁKOVÁ, Hana. (2012). Kultura jako všelék. Praha: Sociologické nakladatelství.
-
Janská, I. a kol. (2008). Než začneme s multikulturní výchovou. Praha.
|