Vyučující
|
-
Poláchová Vašťatková Jana, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Řízení školství, vzdělávání; státní správa a samospráva. Aktuální koncepce vzdělávacího systému, nástroje a aktéři české vzdělávací politiky. Vnitřní a vnější prostředí instituce. Homeostáza. Zřizování a financování škol regionálního školství. Relativní autonomie školy, vzdělávací instituce. Řízení, vedení a správa školy. Terciální sféra. Škola jako specifická organizace. Edukační proces a jeho vliv na řízení vzdělávacích isntitucí. Plánování, organizační struktury, personální práce ve vzdělávací instituci. Vedení lidí (specifika informačních systémů). Pracovní komunikace, motivace ve výchovné a vzdělávací instituci. Kontrola, vnější a vnitřní evaluace, autoevaluace. Aktéři a partneři. Sekvenční manažerské funkce ve školní praxi.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu student bude schopen: - vysvětlit pojetí školského managementu jako hraniční pedagogické disciplíny, - v kontextu mikro i makrořízení (a trendů současné vzdělávací politiky) vysvětlit pojetí české školy jako vzdělávací instituce i specifické organizace a zejména pak objasnit, jak specifika edukačního procesu ovlivňují koncept řízení vzdělávací instituce, - vysvětlit, jak faktory vnějšího i vnitřního prostředí vzdělávací instituce mohou ovlivňovat kvalitu její práce, - pojmenovat aktéry i partnery vzdělávací instituce, atd.
Po absolvování předmětu student bude schopen: -vysvětlit pojetí školského managementu jako hraniční pedagogické disciplíny, - v kontextu mikro i makrořízení školy (a trendů současné vzdělávací politiky) vysvětlit pojetí české školy jako vzdělávací instituce i specifické organizace a zejména pak objasnit, jak specifika educkačního procesu ovlivňují koncept řízení vzdělávací instituce, - vysvětlit, jak faktory vnějšího i vnitřního prostředí vzdělávací instituce mohou ovlivňovat kvalitu její práce, - pojmenovat aktéry i partnery vzdělávací instituce, - aplikovat poznatky obecného managementu v řízení vzdělávací instituce při respektování specifik resortu školství, tj. aplikovat do praxe: teoretické poznatky o významu a prvcích plánování, o postupu plánování, o procesu organizování, o druzích, o postupech vytváření i adaptace organizačních struktur, o teoriiích motivace, o stylech vedení; teoretické poznatky o kontrolování, o fázích kontrolního procesu a druzích kontrol.
|
Předpoklady
|
Podmínkou je absolvování předmětu Základy managementu; Kontaktní výuka, příprava na zkoušku, příprava na výuku/na semináře, četba min. 100 stran, individuální činnost - příprava seminární práce a její prezentace apod.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Korespondenční úkoly jsou zadávány v prostředí EDIS průběžně v semestru tak, aby navazovaly na aktuálně probíraná témata, rozsah 10 NS.
|
Doporučená literatura
|
-
Bacík, F., Kalous, J., Svoboda, J. (1995). Úvod do teorie a praxe školského managementu. Praha: Univerzita Karlova, 256 s.
-
Cimbálníková, L. Studijní opory v elektronické podobě (dostupné v EDISU):(2010) Strategické řízení školy. Olomouc: UP..
-
Obst, O. (2006). Manažerské minimum pro učitele. Olomouc.
-
Pol, M. et al. (2005) Kultura školy. Příspěvek k výzkumu a rozvoji. Brno : MU..
-
POL, M. (2007). Škola v proměnách. . Brno: MU.
-
Prášilová, M. Studijní opory v elektronické podobě (dostupné v EDISU):(2010) Školský management. Olomouc: UP..
-
PRÁŠILOVÁ, M. (2006). Vybrané kapitoly ze školského managementu pro pedagogické pracovníky.. Olomouc.
-
Szturcová, L. Studijní opory v elektronické podobě (dostupné v EDISU):Specifické oblasti v řízení školy - studijní texty pro distanční vzdělávání. Olomouc: UP..
|