Vyučující
|
-
Prášilová Michaela, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Systémotvorné prvky řízené edukace (didaktický trojúhelník). Základní didaktické kategorie a synergický efekt. Faktory ovlivňující průběh edukace a žákova učení. Systém kurikulárních dokumentů v ČR. Projektování, realizace a hodnocení výsledků vzdělávání ve výchovných a vzdělávacích institucích. Základní postupy při projektování edukačních aktivit. Motivace ve výuce. Účinnost edukace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu studenti budou schopni: -v kontextu života společnosti vysvětlit význam hlavních/systémotvorných prvků řízené edukace, - objasnit specifika základních kategorií didaktiky a teorie výchovy, - rozlišovat faktory ovlivňující průběh edukace a žákova učení podle možnosti jejich ovlivnitelnosti ze strany vzdělavatelů-jednotlivců i školy/školského zařízení, - popsat strukturu a obsah jednotlivých částí kurikulárních dokumentů aktuálně platných ve výchovných a vzdělávacích institucích ČR, - vysvětlit provázanost projektování/plánování, realizace a hodnocení výsledků edukace z hlediska její účinnosti, poukázat na význam motivace k učení u vzdělávaných, - pro kratší časovou jednotku projektovat a analyzovat výuku.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Kontaktní výuka, příprava na zkoušku, příprava na výuku/na semináře, četba min. 100 stran, individuální činnost - tvorba edukačního projektu kratší časové jednotky.
|
Doporučená literatura
|
-
Jedlička, R. & Helus, Z. (2014). Teorie výchovy - tradice, současnost, perspektivy. Praha: Karolinum..
-
Kalhous, Z. et al. (2009). Školní didaktika. Praha: Portál..
-
Kolář, Z., & Vališová, A. (2009). Analýza vyučování. Praha: Grada..
-
Navrátil, S. & Mattioli, J. (2013). Vyučování, učení a kvalita vzdělávání pro 21. století. Praha: UJAK..
-
Obst, O. & Prášilová, M. Studijní opora v elektronické podobě (dostupná v EDISU):(2013) Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. Upraveno specificky pro potřeby FF UP..
-
Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada Publishing.
|