Vyučující
|
-
Špatenková Naděžda, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Vávrová Petra, PhDr.
|
Obsah předmětu
|
Nároční životní situace. Stres, druhy stresu. Reakce jedince na stres na úrovni organismu, jeho psychiky a sociálního fungování. Vnitřní zdroje zdolávání stresu. Vnější zdroje zdolávání. Odpovědi jedince na působení stresu. Členění zvládacích odpovědí. Základy psychohygieny. Přirozené způsoby relaxace. Relaxační cvičení. Nácvik relaxačních cvičení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu budou studenti schopni: - identifikovat stěžejní stresory, které na něj působí, popsat své reakce na působení zmíněných vlivů, - uvést a demonstrovat postupy, které účinně brání působení stresu s cílem dosažení psychické rovnováhy a spokojeného života jako prevence syndromu vyhoření.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Účast ve výuce, četba odborné literatury týkající se tématu (Zvládací odpovědi v pomáhajících profesích), zpracování písemné práce týkající se popisu stresorů, které působí na studenta a zachycující jeho strategie odbourávání stresu, příprava ke zkoušce, individuální nácvik relaxačních cvičení. Student zpracuje seminární práci, ve které zachytí jednotlivé stresory, kterým je vystaven jak ve svém profesním, tak i soukromém životě. Představí rovněž strategie zvládání stresu, kterých do současnosti užíval. Kriticky zhodnotí jejich účinnost. Navrhne plán úpravy svého životního stylu, jakož i účinných strategií, pomocí kterých dosáhne psychické rovnováhy.
|
Doporučená literatura
|
-
Kebza, B. (2011) Chování člověka v krizových situacích. Praha: PEF ČUZ..
-
Kliment, P. Zvládací (copingové) odpovědi v pomáhajícíh profesích. Olomouc: UP..
-
Křivohlavý, J. (2012) Optimismus, pesimismus a prevence deprese. Praha: Grada..
-
Paulík, K. (2010) Psychologie lidské odolnosti. Praha: Grada..
-
Vávrová, P. Studijní opora v elektronické podobě (dostupná v EDISU):(2011) Psychologické aspekty náročných situací ve vedení lidí. Olomouc: UP..
|