Předmět: Profesní etika

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Profesní etika
Kód předmětu KSA/KPET
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Veselský Pavel, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Etika a její klasifikace. Předporozumění. Základní kategorie. Morální versus etický problém. Profesní etika včetně specificky učitelský etiky v kontextu fundamentální etiky. Dílčí témata budou specifikována dle volby studentu tak, aby se vztahovala k vedení lidí, k řízení vzdělávacích institucí.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Domácí příprava na výuku - 125 hodin za semestr
Výstupy z učení
Kurz nabízí základní vstup do problematiky profesní etiky. Jako takový je rozdělen do třech logických okruhů. Cílem prvního - jen velmi krátkého - je představení filosofického způsobu fundamentálního tázání se na základní otázky člověka. Druhým okruhem je teoretické představení aplikované, profesní etiky - zdůvodnění významu etiky pro profesní praxi, strukturace této oblasti (F. Reamer: hodnoty, normy - etické kodexy a etická dilemata a jejich řešení). Cílem třetího okruhu je podpořit tázavý postoj studentů a nabídnout prostor pro diskusi nad etickými dilematy, a umožnit tak zúročit nejen dosud nabyté informace a vlastní zkušenosti.
Studenti a studentky získají přehled v profesní etice jako způsobu vidění skutečnosti a jejich hodnot, norem a etických dilemat, a budou schopni vést nad nimi diskuzi.
Předpoklady
Tento kurz nestanovuje předpoklady.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Rozhovor, Seminární práce

Ochota zapojit se do diskuzní části výuky, přinést vlastní pohled na věc a případnou životní zkušenost, znalost cizího jazyka je vítána (nezanedbatelná část podkladů je v angličtině).
Doporučená literatura
  • Carr, D. Virtue ethics and moral education. London: Routledge..
  • Henriksen, J., & Vetlesen, A. J. Blízké a vzdálené: eticke? teorie a principy pra?ce s lidmi. Boskovice: Nakl. Albert.
  • Homan, R. (2006) 'The principle of assumed consent: the ethics of gatekeeping', in McNamee, M. and Bridges, D. (eds.) The Ethics of Educational Research, Oxford: Blackwell..
  • Chabon, S. (2007). Ethics education. Rockville, Md.: American Speech-Learning-Hearing Association..
  • Jankovský, J. (2003). Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton.
  • Kopřiva, K. (2016). Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál.
  • Lang, J. (2013). Teaching Challenging Texts: Fiction, Non-Fiction, and Multimedia. R&L Education..
  • Martin, C. (2017). Ethics across the professions: a reader for professional ethics. Oxford: Oxford University Press.
  • Maxwell, B. (2008). Professional ethics education studies in compassionate empathy. Dordrecht: Springer..
  • Osborne, J. (2012). Professional ethics. Worcester: Osborne Books.
  • Subramanian, R. (2013). Professional ethics. New Delhi: Oxford University Press.
  • Szturcová, L. Studijní opora v elektronické podobě (dostupná v EDISU):(2010). Specifické oblasti v řízení školy - studijní texty pro distanční vzdělávání. Olomouc: UP..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr