Vyučující
|
-
Poláchová Vašťatková Jana, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Pedagogická evaluace, hodnocení, interní a externí evaluace; význam pedagogické evaluace pro řízení vzdělávací instituce i vzdělávacího systému, pro rozvoj kvality organizace; teoretický a aplikační (legislativní) rámec evaluačních procesů v českém vzdělávání, aktuální pojetí provázanosti externí a interní evaluace školy. Kontext evaluace ve vzdělávání dospělých, přístupy k evaluaci ve vzdělávání dospělých (Kirkpatrickův, Hamblinův, Simmondsův aj. model). Evaluační proces, jeho fáze, pravidla i úrovně, na kterých může probíhat (shrnutí empirických nálezů národních i mezinárodních výzkumů); přednosti i úskalí evaluačního procesu, metody pedagogické evaluace a jejich specifika ústí či písemné dotazování: rozhovor, dotazník, pozorování, didaktický test). Evaluace výsledků vzdělávání (práce s chybou), Evaluace vzdělávacích potřeb, vzdělávacích programů, procesu výuky, výsledků edukace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu budou studenti schopni objasnit principy pedagogické evaluace a její význam pro kvalifikované řízení vzdělávacích institucí.
Po absolvování disciplíny budou studenti schopni: - charakterizovat proces pedagogické evaluace, její fáze, přednosti i úskalí, - identifikovat shodné a rozdílné rysy pedagogické evaluace a pedagogického výzkumu a evaluacie ve vzdělávání žáků a dospělých, - objasnit význam pedagogické evaluace pro práci výchovné a vzdělávací instituce a vzdělávacího systému, kvalitu organizace; rozlišovat práci s informacemi a s daty; - vysvětlit princip konstrukce a vhodnost použití základních evaluačních metod a nástrojů, - navrhnout projekt evaluačního procesu charakteristiky zásad pro využití vybraného evaluační nástroje (ústí a písemné dotazování: rozhovor, dotazník, pozorování, didaktický test), - posoudit vhodnost nástroje pro zjišťování určitých informací, - popsat představu kontinuálního evaluačního procesu v podmínkách řízení různých výchovných a vzdělávacích institucí s akcentem na rozhodování opírající se o data.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Absolvování předmětu Základy pedagogického výzkumu, kontaktní výuka, písemná práce, příprava na zápočt i zkoušku, četba min. 150 stran, individuální činnost.
|
Doporučená literatura
|
-
Dvořáková, M. Studijní opora v elektronické podobě (dostupná v EDISU):(2013) Úvod do evaluace ve vzdělávání dospělých pro andragogy. Olomouc: VUP..
-
GAVORA, P. . (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. 2. rozš. české vyd.. Brno: Paido.
-
Chráska, M. (1999) Didaktické testy. Brno: PAIDO..
-
Chvál, M. et al. (2012). Školy na cestě ke kvalitě. Systém podpory autoevaluace škol v ČR. Praha: NÚV..
-
Obst, O. (2006). Didaktika sekundárního vzdělávání. Olomouc.
-
Poláchová Vašťatková, J. et al. (2012) Autoevaluace v praxi českých škol. Praha: NUV..
-
Poláchová Vašťatková, J. Studijní opora v elektronické podobě (dostupná v EDISU):(2010) Úvod do pedagogické evaluace a jejích metod. Olomouc: UP..
-
Průcha, J. (ed.). (2009) Pedagogická encyklopedie. Praha : Portál..
-
Průcha, J. (1996) Pedagogická evaluace. Brno : MU-CDVU..
-
Slavík, J. (1999) Hodnocení v současné škole. Východiska a nové metody pro praxi. Praha: Portál..
|