Vyučující
|
-
Banárová Katarína, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata: - znaky, specifika a dilemata jednotlivých etap fáze dospělosti - změny na úrovni biologické, psychické, sociální a spirituální v jednotlivých etapách dospělosti - proces socializace v dospělosti, nejvýznamnější socializační činitelé - krizové situace v životě dospělého člověka (např. normativní a vývojové krize, situační krize), zvládání krizových situaci v dospělosti - sociální role dospělého člověka; veřejný a privátní svět dospělého člověka v jednotlivých etapách dospělosti - dospělý člověk jako aktér vzdělávání - dospělý člověk jako aktér na trhu práce; proměny profesní role - diskuse o tzv. moratoriu v dospělosti; o tzv. sendvičové generaci; o změnách v oblasti paměti, pozornosti, inteligence v průběhu dospělosti; o mužských a ženských rolích, gender aspekty; o významu partnerství a intimity v živote dospělého člověka a proměn v manželství a rodičovství; o významu práce v životě dospělého
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující práce ve skupinách
- Příprava na zkoušku
- 100 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cíle předmětu je objasnit význam psychologických poznatků se zaměřením na psychologii dospělých v kontextu fungování výchovných a vzdělávacích institucí. Studenti získají stěžejní informace o charakteristikách dospělosti jako jednoho z úseků životní dráhy, včetně specifik a vývojových úkolů každé z etap dospělosti (mladé dospělosti, střední dospělosti a starší dospělosti).
Nabyté znalosti a dovednosti: - Student/studentka zná jednotlivá specifika etap období dospělosti. - Student/studentka dokáže rozpoznat jednotlivé krizové situace v životě dospělého člověka a adekvátně na ne reagovat. - Student/Studentka zná příčiny a důsledky moratoria v období dospělosti a sendvičové generace. - Student/studentka dokáže argumentovat význam manželství, rodičovství a práce v životě člověka.
|
Předpoklady
|
Absolvování tohoto kurzu nevyžaduje účast na jiných psychologických disciplínách.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Způsob ukončení: písemný test
|
Doporučená literatura
|
-
Langmaier, J., Krejčířová, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1994..
-
Říčan, P. Cesta životem. Praha: Panorama, 1989..
|