Vyučující
|
-
Kotherová Silvie, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Informace o průběhu kurzu, povinnostech studentů a způsobu ukončení Ritualizované jednání a hazard precaution system Seminář: Ritualizované jednání a hazard precaution system (Pascal Boyer a Pierre Liénard) Výzkum paměti a autobiografických vyprávění (Morice Bloch) Seminář: Teorie dvou modu religiozity (Harvey Whitehouse) Náboženství jako evoluční adaptace anebo vedlejší produkt evoluce? Seminář: Náboženství jako evoluční adaptace anebo vedlejší produkt evoluce? (text Richard Sosis) Nákladná signalizace Seminář: Nákladná signalizace (Richard Sosis) Ztělesněná kognice ve výzkumu náboženství Seminář: Ztělesněná kognice ve výzkumu náboženství (Edward Slingerland) Seminář/přednáška: Big Gods (Ara Norenzayan) Prezentace tezí seminárních prací
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je seznámit studenty podrobněji s hlavními tématy řešenými v rámci kognitivní religionistiky. Studenti získají schopnost číst odborné knihy a články z oblasti CSR a v rámci seminářů se budou učit na daná témata vést debatu a polemizovat s autory nad jejich závěry a výzkumy. Studenti budou také systematicky vedeni ke kritickému vědeckému myšlení v rámci psaných komentářů, které se budou týkat témat jakými jsou například teorie ritualizovaného chování z evoluční perspektivy anebo význam ztělesněné kognice při výzkumu náboženství.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Průběžné úkoly Plnění domácí přípravy v podobě četby zadaných textů k tématům jednotlivých seminářů. Včasné odevzdání komentářů k zadané četbě. Komentáře se odevzdávají do předchozí neděle (20:00 SEČ), tedy dva dny před seminářem. Komentář bude mít maximálně dvě normostrany (3600 znaků). Jádro komentáře budou tvořit tři části (nejlépe odstavce), které budou jednotlivě prezentovat: 1. hlavní problém řešený v textu a stanovisko autora k němu; 2. stručné a jasné shrnutí autorovy argumentace; 3. vlastní (studentovu) kritickou reflexi formulace problému, jeho řešení a zdůvodnění tohoto řešení. V závěru budou navíc připojeny otázky, které byste autorům položili a které budou předmětem seminární diskuse. Komentáře budou bodovány v rozmezí 10 až 0 bodů. Na to aby byl komentář přijat, potřebujete min. 6 bodů. Za celý kurz by jste tedy měli získat min. 36 bodů ze 60 za odevzdané komentáře. Povoleno je maximálně jedno pozdní odevzdání komentáře, případně oprava některého z nízko bodovaných komentářů. Z šesti odevzdávaných komentářů je nutné získat alespoň 36 bodů, jinak je student hodnocen stupněm F a nemá nárok na opravný termín Teze seminární práce a jejich prezentace: Předstupněm ústní zkoušky je veřejná prezentace tezí seminární práce v parametrech konferenčního vystoupení (20 minut prezentace; student si povinně připravuje prezentaci v PowerPointu) a její následné obhajoby v diskuzi. Obhajoby se účastní, vyučující předmětu, studenti zapsaní v kurzu a případní zájemci z řad pedagogů, doktorských a magisterských studentů FF UPOL. Proběhne v zápočtovém týdnu. Nutná účast všech studentů do předmětu zapsaných! Seminární práce/ústní zkouška Seminární práce: Vypracování seminární práce a její obhajoba během ústní zkoušky. Parametry práce: (10 normostran, tedy cca. 18 000 znaků, písmo Times New Roman, velikost 12, řádkování 1,5; práce musí být opatřena průběžným poznámkovým aparátem a závěrečným seznamem literatury). Pozor, neuspokojivý stav poznámkového aparátu může být důvodem odmítnutí práce a znamenat tedy promarnění jednoho zkušebního termínu. Kromě formálních náležitostí musí práce splňovat také věcné nároky na odborný text: a) Práce musí v souladu se zaměřením kurzu demonstrovat studentovu schopnost teoretického uvažování. Buď tedy může vhodným způsobem využít některou obecnou teorii při analýze konkrétních dat, nebo může na konkrétním příkladu ukázat některý teoreticko-metodologický problém a představit jeho možné/možná řešení (i z hlediska různých teoretických přístupů). b) Práce musí být obsahovat jasně formulovaný teoretický problém, jasnou formulaci jeho řešení nebo stanoviska autora práce ve vztahu k tomuto problému a jasnou argumentaci a prezentaci dat, na jejichž základě lze autorovo stanovisko doložit/odůvodnit. Nepřijatá práce je hodnocena jako neúspěch u zkoušky a má tedy za následek nutnost čerpat druhý termín (v případě, že byly splněny všechny předcházející podmínky). Výrazně je proto doporučeno neodevzdávat práce "jen na zkoušku!". Práce může být ohodnocena maximálně 80 body. 48 bodů (t. 60% z 80) je dolní hranicí, na které je práce ještě považována za přijatou. Práci je třeba odevzdat nejpozději pět pracovních dní před konáním zkoušky. Ústní zkouška: Vstupní podmínkou ústní zkoušky je: 6 odevzdaných a přijatých komentářů (min. 36 bodů) Vystoupení v rámci prezentace tezí seminárních prací. (min. 12 bodů) Odevzdání seminární práce v elektronické podobě (min. 48 bodů.) Ústní zkouška proběhne formou rozpravy nad seminární prací. Za obhajobu práce lze získat maximálně 40 bodů. K jejímu úspěšnému absolvování je třeba získat přinejmenším 24 bodů.
|
Doporučená literatura
|
-
ATRAN, Scott. (2004). In gods we trust : the evolutionary landscape of religion. Oxford Univ. Oxford: Oxford University Press.
-
BARRETT, Louise, R. I. M. DUNBAR a John LYCETT. (2007). Evoluční psychologie člověka.. Vyd. 1. Praha: Portál.
-
BOYER, Pascal. (2002). Religion explained : the human insticts that fashion gods, spirits and ancestors.. London: Vintage Books.
-
NORENZAYAN, Ara. (2013). Big gods : how religion transformed cooperation and conflict.. Princeton: Princeton University Press.
-
PYYSIÄINEN, Ilkka. (2003). How religion works : towards a new cognitive science of religion. Leiden: Brill.
|