Vyučující
|
-
Grecmanová Helena, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Termín komunita a komunitní vzdělávání Identifikace pojmů pomocí definic a jejich reflexe. 2. Vznik komunitního vzdělávání Stanovení historických mezníků komunitního vzdělávání. 3. Principy komunitního vzdělávání Charakteristika, principy a realizace komunitního vzdělávání. 4. Směry a alternativy komunitního vzdělávání 5. Kontexty komunitního vzdělávání, komunitní práce a komunitní péče. Vymezení charakteristik umožňujících komparaci mezi pojmy, vyvození rozdílů mezi nimi. 6. Antropagogické aspekty komunitního vzdělávání. Prezentace antropagogických aspektů komunitního vzdělávání prostřednictvím edukologie. Vazby komunitního vzdělávání na základní andragogické kategorie. 7. Komunitní vzdělávání jako proces humanizace vzdělávání. Představení komunitního vzdělávání jako procesu humanizace vzdělávání. Zaměření na animační působení, kulturní objektivace a socializaci. Vztah komunitního vzdělávání vzhledem k sociologickým pojmům jako je tradiční a moderní společnost a pojem solidarita. 8. Komunitní instituce: komunitní knihovna, komunitní škola. Charakteristika komunitní instituce a její činnosti. Komunitní knihovna, její společenský význam, funkce a role. Komunitní škola jako kulturní a vzdělávací středisko obce. Status komunitní školy v USA, VB a ČR. Případové studie vybraných komunitních institucí. 9. Komunitní vzdělávání jako součást komunitně orientovaných programů. Realizace komunitního vzdělávání skrze komunitně orientované programy. Charakteristika programu, jeho znaky a struktura. Příklad komunitně orientovaných programů v zahraničí a v ČR. 10. Komunitní vzdělávání v mezinárodních dokumentech. Identifikace prvků komunitního vzdělávání v dokumentech: UNESCO - Učení dosažitelný poklad, Světová deklarace vzdělávání pro všechny. 11. Komunitní vzdělávání v národních dokumentech. Memorandum o celoživotním učení, Bílá kniha ČR, Dlouhodobý záměr vzdělávání ČR, Strategie celoživotního učení ČR. 12. Předpoklady pro tvorbu komunitně orientovaných programů. Zjišťování potřeb a jejich analýza. Geografická a demografická analýza, analýza SWOT, zapojování veřejnosti, sněhová koule, komunitní plánování.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je terminologicky vymezit komunitní vzdělávání a reflektovat jeho význam, interpretovat pojetí komunitního vzdělávání v souvislosti s komunitní prací a vzdělávacími programy. V rámci disciplíny budou definovány principy komunitního vzdělávání na příkladech dobré praxe a prostřednictvím vybraných případových studií tuzemských i zahraničních komunitních škol, komunitních center, komunitních knihoven apod. Dalším cílem předmětu je srovnání komunitně orientovaných programů v ČR a zahraničí; identifikace andragogických aspektů komunitního vzdělávání v lokalitě a návrh struktury komunitně orientovaného programu pro konkrétní problematiku.
Student je schopen: - definovat a popsat termín komunita, komunitní vzdělávání, jeho principy a směry, - interpretovat pojetí komunitního vzdělávání v souvislosti s komunitní prací a vzdělávacími programy. Student dokáže: - identifikovat andragogické aspekty komunitního vzdělávání, - navrhnout strukturu komunitně orientovaného programu pro konkrétní problematiku. Student je schopen: - aplikovat nabyté znalosti do své praxe, - reflektovat význam komunitního vzdělávání a vytvořit vzdělávací program pro cílovou skupinu.
|
Předpoklady
|
KSA/METSV
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Didaktický test, Rozbor portfolia studenta
K udělení zápočtu je nezbytné splnění korespondenčního úkolu, jeho odevzdání v písemné podobě a aktivní účast na tutoriálech. Splnění zápočtu je nezbytnou podmínkou připuštění ke zkoušce. Zkouška probíhá formou písemného testu.
|
Doporučená literatura
|
-
Community education in the western world. London : Taylor Francis Group, 1990. ISBN 0-415-03140-0..
-
European Centre for Community Education. Dostupné na WWW: http://www.ecce-net.eu/index.htm.
-
Komunitní vzdělávání. Dostupné na WWW: http://www.komunitnivzdelavani.cz/index.php?lang=cz.
-
Studijni pom.cky (texty, prezentace a dal.i dopl.ujici materialy zp.istupn.ne k on-line studiu v LMS Unifor)..
-
BUHREN, C.G. Community Education. Berlin : Waxmann, 1997..
-
CAMPFENS, H. Community Development Around the World: Praktice, Theory, Research, Training. Toronto: University of Toronto Press, 1996..
-
CLARKE, S. Social Work as Community Development: a management model for social change. 2nd edition, Aldershot: Ashgate, 2000..
-
FRIESENHAHN, G. a kol. Communty Education and its contribution to a Social Europe : concepts, perspektives, implementation. Boskovice : Albert, 2007. ISBN 978-80-7326-107-8..
-
GARDNER, J.W. Budování komunity. Praha : Nadace Via, 1999..
-
Hartl, P. (1997). Komunita občanská a komunita terapeutická. Praha: Nakladatelství SLON.
-
HOUŠKOVÁ, Z. Komunitní role veřejných knihoven. Ikaros [online]. 2004, roč. 8, č. 4. [cit. 2010-01-25]. Dostupné na WWW: <http://www.ikaros.cz/node/1606>. URN-NBN:cz-ik1606. ISSN 1212-5075..
-
Jarvis, P.:. (1985). The Sociology of Adult and Continuing Education. 1. vyd.. London.
-
MURPHY, K., NOVÁK, T. Příručka profesního rozvoje koordinátora komunitního vzdělávání. Dostupné na WWW: <http://www.komunitnicentrum.cz/start.php?lg=cs&main_id=m3&id=p1_clanek4 >..
-
POPPLE, K. Analysing Community Work. Its Theory and Praktice. Buckingham-Philadelphia: Open University Press, 1995..
-
POPPLE, K. Community Education: its Development and Management. London: Heinemann Educational Books, 1982..
-
ROGERS, A. Adults Learning for Development. London: Cassell, 1992..
|