Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Co je koučování Definice koučování - ukotvení pojmu dle různých přístupů. 2. Vymezení koučování v rámci rozvojových metod Definice přínosu koučování oproti jiným rozvojovým metodám (trénink, školení, mentoring, poradenství atd.). 3. Základní způsobilosti kouče Přehled klíčových způsobilostí kouče. 4. Systém certifikace koučů Přehled profesních asociací koučů a jejich akreditačních systémů. Jak si vybrat vhodného kouče. 5. Základní principy stanovení cíle koučování Stanovování cílů jako základní předpoklad koučovacího procesu. Parametry dobře stanoveného cíle. SMART cíl. 6. Vybrané modely a nástroje pro koučování Model koučovacího procesu/sezení - GROW model. 7. Koučovací otázky Otevřené a uzavřené otázky. Typické otázky pro jednotlivé fáze modelu GROW. Další nástroje pro koučování - škály, sebereflexe, vizualizace atd. 8. Role koučovaného Předpoklady pro koučování u koučovaného. Obavy spojené s koučováním. 9. Koučování v organizaci: základní aplikace koučování Interní a externí koučové. Kontrakt a zadavatel v procesu koučování. Proces koučování v rámci organizace. 10. Bariéry využití koučování Bariéry využití koučování v organizaci. 11. Koučování jako styl vedení Základní principy koučování jako stylu vedení. Manažer jako kouč - předpoklady, úskalí a přínosy koučování pro manažera. 12. Evaluace koučování Možnosti vyhodnocování koučování z hlediska stanoveného cíle a z hlediska posunu v dovednostech a postojích koučovaného.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem disciplíny je seznámit se základními principy koučování na takové úrovni, aby ho absolvent mohl začít aktivně využívat. Absolvent disciplíny bude schopen vymezit koučování oproti ostatním rozvojovým metodám a pomocí znalosti přínosů koučování definovat, kdy je koučování vhodné využít v rámci rozvoje klienta/zaměstnance. Absolvent tak bude schopen identifikovat příležitosti pro uplatnění koučování v rámci své pracovní činnosti.
- Student umí definovat koučování a popsat jeho přínosy v rámci rozvojových metod. - Student umí vyjmenovat profesní organizace v koučování a základní způsobilosti kouče. - Student zná základní nástroje pro koučování, zejména model GROW a základní principy dobře stanoveného cíle. - Student umí pojmenovat základní aplikace koučování v organizaci a možnosti evaluace koučování. - Student umí vést koučovací rozhovor dle modelu GROW. - Student umí nastavit s koučovaným cíl dle parametrů SMART. - Student umí využívat otázky v rámci koučovacího rozhovoru. - Student umí vytvořit konkrétní návrh evaluace koučování. - Student je schopen identifikovat a posoudit příležitosti pro uplatnění koučování v rámci své pracovní činnosti.
|
Předpoklady
|
KSA/ANSPM, KSA/ORGCH, KSA/FVZPM, KSA/ŘLZPM, KSA/PPAPM
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Kolokvium Předpokladem ukončení disciplíny je vypracování korespondenčního úkolu a aktivní účast v prezenční části výuky.
|
Doporučená literatura
|
-
Sylabus - podklady.
-
Atkinson, M. (2009). Koučink - věda i umění: vnitřní dynamika. Praha: Portál.
-
BARTONÍČKOVÁ, M. Kariérový koučink. Praha: Alfa Publishing, 2007..
-
DEMBKOWSKI, S., ESDRIDGE, F., HUNTER, I. 7 kroků efektivního koučování. Brno: Computer Press, 2009..
-
FISCHER-EPE, M. Koučování. Praha: Portál, 2006..
-
GALLWEY, T. Inner Game pro manažery - tajemství vysoké pracovní výkonnosti. Praha: Management Press, 2010..
-
NÁHLOVSKÝ, P., SUCHÝ, J. Koučování v manažerské praxi. Praha: Grada, 2007..
-
PARMA, P. Umění koučovat. Praha: Alfa Publishing, 2006..
-
Prokopenko, J., Kubr, M.:. Vzdělávání a rozvoj manažerů. 1. vyd. Grada, Praha 1996..
-
Whitmore, J. (2009). Koučování: rozvoj osobnosti a zvyšování výkonnost: metoda transpersonálního koučování. Praha: Management Press.
|