Vyučující
|
-
Kotherová Silvie, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Základní teze kognitivního přístupu k náboženství. Stručné dějiny kognitivní religionistiky. Kognitivní a evoluční teorie rituálu. Náboženské představy a jejich přenos. Současné evoluční přístupy ke studiu náboženství. Teorie vtělené a rozšířené kognice. Metody používané v experimentálním výzkumu náboženství Research protocol (výzkumný návrh) Náboženské chování a prosocialita. Religious Disbelief a náboženství jako morálka (Will M. Gervais a Ara Norenzayan) Seminář: Experimentální cvičení I. Seminář: Experimentální cvičení II. Závěrečné shrnutí - vysvětlení chyb a problémů v rámci replikace
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Kurz uvede do povahy jednoho ze současných výzkumných interdisciplinárních přístupů k náboženství, jímž je kognitivní věda o náboženství, jinak také kognitivní religionistika. Ukáže na možnosti a meze experimentálního (terénního i laboratorního) výzkumu nábožensky motivovaného myšlení a chování, stejně jako na důležitost propojení humanitních a přírodovědných disciplín jako jsou psychologie, antropologie, lingvistika, filozofie, evoluční biologie, neurovědy a informatika ve výzkumu náboženství.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Výzkumný návrh Student vypracuje ve skupině výzkumný návrh na zadané téma. Supina bude mít za úkol nastudovat odborný článek, pochopit jeho proceduru a následně se pokusit vymyslet zlepšení této procedury, či případně její inovativní změnu, tzv. replikace s twistem. Podrobný postup student obdrží v přednášce věnované Výzkumnému návrhu. Tento vypracovaný výzkumný návrh skupina studentů odevzdá 30.11. (20:00 SEČ). Za tento návrh může student získat maximálně 50 bodů. Pro přijetí návrhu je nezbytné získat minimální počet 30 bodů (60%). Replikace experimentu Po odevzdání a přijetí výzkumného návrhu si skupina svépomocně připraví samotný experiment. Participanti na experimentu budou spolužáci mimo pracovní skupinu. Není tedy doporučeno se svými spolustudenty mimo pracovní skupinu konzultovat chystaný experiment. Replikace bude hodnocena maximálně 50 body. Zohledněna bude kreativita, striktnost dodržení protokolu, ale také schopnost improvizace na nečekané podněty, skupinová práce atd. Ústní zkouška Vstupní podmínkou ústní zkoušky je: - Odevzdání a přijetí výzkumného protokolu - Úspěšně provedená replikace experimentu Ústní zkouška si bude klást za cíl ověřit studentovy znalosti z odpřednášené látky apovinné literatury. Za samotnou zkoušku může student získat maximálně 100 bodů. Na to, aby v ní uspěl, musí získat min. 60 bodů. Shrnutí bodového hodnocení: Výsledná známka se pak bude skládat ze všech bodů. Student může v průběhu kurzu získat maximálně 200 bodů (50 za výzkumný protokol + 50 bodů za provedení replikace + 100 za ústní zkoušku). Za každou z uvedených aktivit musí získat minimálně 60% bodů (tj. 30+30+60). Známka udělená jako výsledná známka za absolvování kurzu se odvozuje od splnění výše uvedených podmínek a od součtu bodového zisku za jednotlivé bodované aktivity. A = 100-95% - 200-190 bodů B = 95-85% - 189-170 bodů C = 85-75% - 169-150 bodů D = 75-65% - 149-130 bodů E = 65-60% - 129-120 bodů F < 60% Bonusové body - může student obdržet za aktivitu v hodin
|
Doporučená literatura
|
-
Boyer, P. (2001). Religion Explained: The Evolutionary Origins of Religious Thought.. Basic Books, New York.
-
Geertz, A. W. (2004). Cognitive Approaches to the Study of Religion.? In: New Approaches to the Study of Religion II. de Gruyter, Berlin, 347?399.
-
Chalupa, A. (ed.). (2014). Pantheon (monotematické číslo časopisu). č. 9/1.
-
Kotherová, S. (2015). Problematika experimentálního výzkumu buddhistických meditací. in Sociální studia. Masarykova univerzita, roč. 12, č. 4, s. 73-93.
-
Schjoedt, U. (2009). The Religious Brain: A General Introduction to the Experimental Neuroscience of Religion. Method and Theory in the Study of Religion 21, s. 310-339.
-
Sorensen, J. (2005). Religion in Mind: Review Article of the Cognitive Science of Religion. Numen 52/4: 465?494.
-
Xygalatas, D., Kotherová, S., Maňo, P., Kundt, R., Cigán, J., Kundtová Klocová, E., Lang, M. (2017). Big Gods in small places : the Random Allocation Game in Mauritius. in Religion, Brain & Behavior.. Routledge, s. 1-19.
|