Vyučující
|
-
Havlíček Jakub, Mgr. Ph.D.
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Multikulturalismus jako závažný pedagogický problém. Teoretická východiska multikulturní / interkulturní výchovy. Vymezení základních antropologicko-pedagogických přístupů. Koncept "osoba - struktura - kultura". Multikulturní/interkulturní výchova v praxi. Didaktika multikulturní/interkulturní výchovy. Budoucnost multikulturalismu a multikulturní/interkulturní výchovy. Organizace a evaluace procesu a výsledků multikulturní/ interkulturní výchovy jako součást řízení výchovných a vzdělávacích institucí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je objasnit problematiku multikulturně orientovaného vzdělávání z pozice řídícího pracovníka instituce zaměřené na výchovu a vzdělávání a umět ji implementovat do pedagogické praxe.
Po absolvování předmětu studenti budou schopni: - charakterizovat teoretická východiska, principy, proces i výsledky multikulturní / interkulturní výchovy, - integrovat klíčové poznatky biologické, sociální a kulturní antropologie, antropologie filozofické, filozofie výchovy, sociologie výchovy, obecné a srovnávací pedagogiky, sociální pedagogiky, sociální a pedagogické psychologie, obecné a školní didaktiky a dalších disciplín, které s problematikou multikulturalismu a multikulturní výchovy souvisí, - vysvětlit a cíleně vybírat pedagogické strategie ve vazbě na efektivní multikulturní / interkulturní výchovu; - navrhovat opatření, která povedou k nápravě zjištěných nedostatků v oblasti multikulturní / interkulturní výchovy, - z pozice řídícího pracovníka výchovné a vzdělávací instituce obhajovat svá stanoviska, týkající se multikulturní / interkulturní výchovy.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Kontaktní výuka 26 hodin; četba odborného textu v českém jazyce (cca 100 stran); prezentace resumé četby na semináři v rozsahu 15 - 20 minut; písemná práce (cca 10 normostran) s použitím minimálně 3 relevantních zahraničních zdrojů; příprava na kolokvium (cca 10 hodin), obhajoba práce. Korespondenční úkoly jsou zadávány v prostředí EDIS průběžně v semestru tak, aby navazovaly na jednotlivá probraná témata, rozsah 5 normostran.
|
Doporučená literatura
|
-
Cichá, M. et al. (2014) Integrální antropologie. Praha: Triton..
-
Cichá, M. Studijní opora v elektronické podobě (dostupná v EDISU):(2011) Multikulturalismus a multikulturní výchova. Olomouc: Hanex.
-
Moree, D. (2007). Czechkid: metodické náměty pro pedagogy. Praha.
-
Moree, D. & Varianty. (2008) Než začneme s multikulturní výchovou. Praha: Člověk v tísni, o. p. s..
-
Moree, D. (ed.). Strategie rozvoje Multikulturní výchovy ve všeobecném vzdělávání (online). Dostupné z: www.ptac.cz/data/Multikulturni_vychova_ocekavane_vystupy.pdf.
-
Preissová Krejčí, A., Cichá, M., Gulová L. (2012) Jinakost, předsudky, Multikulturalismus - Možnosti a limity multikulturní výchovy. Olomouc: Vydavatelství UP..
-
Preissová Krejčí, A. (2014). Multikulturalismus - ztracené paradigma?. Olomouc.
-
Průcha, J. (2006). Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. V Praze: Triton.
-
Svoboda, Z., Morvayová, P. (2008) Integrační a segregační faktory ve vzdělávání. In Čepičková, I. (ed.). Vzdělávání.
|