Předmět: Kvalita ve výchovné a vzdělávací instituci

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Kvalita ve výchovné a vzdělávací instituci
Kód předmětu KSA/KKVV
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Poláchová Vašťatková Jana, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Kvalita, hodnoty, řízení kvality (zajišťování a zlepšování kvality), řízení kvality ve sféře vzdělávání, řízení kvality ve výchovné a vzdělávací instituci, modely kvality (TQM, ISO, Six sigma, CAF, EFQM), jejich přednosti i slabá místa, možnosti aplikace v českém vzdělávacím systému i ve vybrané instituci. Neoliberalismus, Práce se zpětnou vazbou z vnitřního i vnějšího prostředí školy. Benchmarking. Péče o kvalitu na mikroúrovni, mezoúrovni i na národní úrovni (státní i privátní aktivity).

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je rozlišit, představit provázanost a etablovat pojmy kvalita vzdělávání, řízení kvality, kvalita výuky, kvalita kurikula do odborného diskurzu vedoucích pracovníků výchovných a vzdělávacích institucí.
Po absolvování předmětu budou studenti schopni: - vysvětlit pojmy kvalita, řízení kvality, řízení kvality ve sféře vzdělávání, řízení kvality ve škole, kvalita školy, kvalita výuky, kvalita kurikula, oblasti kvality, - objasnit pojmy TQM, ISO, Six sigma, CAF, EFQM, - charakterizovat koncept model kvality a demonstrovat jej na konkrétním příkladu, - zdůvodnit význam zpětné vazby při řízení výchovné a vzdělávací instituce (pro rozvoj různých aktérů), - posoudit stav v oblasti řízení kvality na vybraném pracovišti v kontextu řízení kvality ve vybraném regionu, - navrhovat konkrétní aktivity (v podobě propracovaných projektů apod.) podporující rozvoj kvality výchovných a vzdělávacích institucí a zdůrazňujících jejich edukační rozměr, - objasnit možnosti či úskalí aplikace různých přístupů k řízení kvality do oblasti vzdělávání.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Kontaktní výuka, příprava na výuku, příprava na kolokvium, četba 60 stran, individuální činnost zaměřená na identifikaci schodných a rozdílných koncepcí kvality v různých českých regionech, městech. Korespondenční úkol zadáván v prostředí MOODLE.
Doporučená literatura
  • Koncepce rozvoje výchovně vzdělávací soustavy ČR, vybraných krajů, příp. i měst/regionů..
  • Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020.
  • Chvál, M. et al. (2012). Školy na cestě ke kvalitě. Systém podpory autoevaluace škol v ČR. Praha: NÚV..
  • Janík, T. (2016). Kvalita (ve) vzdělávání. Praha, Munipress.
  • MacBeath, J. et al. (2006). Serena aneb Autoevaluace škol v Evropě. Fakta: Žďár nad Sázavou..
  • Michek, S. (2006). Příručka pro sebehodnocení poskytovatelů odborného vzdělávání..
  • Michek, S. (2014). Kolegiální evaluace školy. Pardubice: Gaudeamus..
  • Nezvalová, D. Kvalita ve škole. [online] Dostupné na www.comenius.upol.cz/indexkva.htm.
  • Nezvalová, D., Obst, O., Prášilová, M. (1997). Řízení kvality. Dostupné z www.msmt.cz.
  • Pol, M. et al. (2013). Když se školy učí. Brno: MU..
  • Poláchová Vašťatková, J. (2010). Autoevaluace a benchmarking ve škole. Olomouc: Hanex..
  • Vašťatková, J., Michek, S. Studijní opora v elektronické podobě (EDIS):(2010) Modely řízení kvality a škola. Olomouc: UP..
  • Vašťatková, J. (2007). Úvod do autoevaluace školy. Olomouc: UP..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr