Předmět: Kultura a klima výchovných a vzdělávacích institucí

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Kultura a klima výchovných a vzdělávacích institucí
Kód předmětu KSA/KKVI
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Grecmanová Helena, prof. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Prostředí, kultura, klima. Dimenze prostředí (materiální, personální, sociální, kultura). Organizace jako sociální útvar, kultura instituce, organizace. Prvky, struktura, obsah, síla a zdroje organizační kultury. Organizační kultura, strategie, výkonnost a jedinec ve výchovné a vzdělávací instituci. Klima organizace - činitelé a faktory, které mají význam pro klima organizace. Klima provozu. Vztahy mezi systémem jednotlivce, prostředím (organizací) a individuálním chováním. Vícedimenzionální koncepty klimatu organizace. Druhy, typy, účinky klimatu organizace a její kultury. Změny klimatu organizace jako komplexní a dlouhodobý proces. Model změny organizační kultury. Výzkumy kultury a klimatu výchovné a vzdělávací instituce (úroveň analýzy, indikátory, zpracování).

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení

Po absolvování předmětu studenti budou schopni: - vysvětlit pojmy kultura a klima výchovné a vzdělávací instituce, organizace, porovnat tyto fenomény, - rozlišit prvky organizační kultury a činitele, faktory prostředí podílející se na kvalitě klimatu organizace, výchovné a vzdělávací instituce, - navrhnout postupy pro diagnostiku kultury a klimatu výchovné a vzdělávací instituce, organizace s ohledem na její vlivy na strategie a výkonnost, - koncipovat možnosti změny klimatu, příp. i kultury instituce, organizace.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
25 hodin kontaktní výuky, Četba studijní literatury 300 NS. Esej 5 NS. Prezentace na semináři. Příprava na kolokvium. Korespondenční úkol, maximální rozsah 10 normostran. Korespondenční úkoly jsou zadávány v prostředí EDIS průběžně v semestru tak, aby navazovaly na jednotlivá probraná témata.
Doporučená literatura
  • Grecmanová, H., Dopita, M. et al. Determinanty organizačního klimatu vysokých škol a fakult. Olomouc: UP..
  • GRECMANOVÁ, H. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80- 7409-010-3..
  • Hloušková, L. (2008) Proměna kultury školy v pedagogických diskurzech. Brno: MU v Brně..
  • Kopecký, P. (2011) Marketing, kultura a image vysoké školy. Olomouc: UP..
  • Kowaliková, P., Papřková, A., Janíková, M. (2013) Firemní kultura. Ostrava: VŠB - TU Ostrava..
  • Lukášová, R. (2010) Organizační kultura a její změna. Praha: Grada..
  • Mareš, J., Ježek. S., Grecmanová, H., Dopita, M. (2012) Klima školy. Soubor dotazníků pro učitele, žáky a rodiče. 1. revidovaná verze. Praha: Národní ústav pro vzdělávání..
  • Pol, M., Hloušková, L., Novotný, P. et al. (2006) Kultura školy. Brno: MU..
  • Szturcová, L. Studijní opora v elektronické podobě (dostupná v EDISu):(2010). Specifické oblasti v řízení školy - studijní texty pro distanční vzdělávání. Olomouc: UP..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr