Vyučující
|
-
Klimentová Eva, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Disability studies, zdravotní postižení, typy, sociální souvislosti. 2. Historické, společenské, politické a kulturní souvislosti zdravotního postižení. 3. Zrakové postižení, komunikace s osobami se zrakovým postižením. 4. Sluchové postižení, komunikace s osobami se sluchovým postižením. 5. Psychické postižení, komunikace s osobami s psychickým postižením. 6. Mentální postižení a demence, komunikace s osobami s mentálním postižením či s demencí. 7. Postižení motoriky, komunikace s osobami s pohybovým postižením. 8. Postižení řeči, komunikace s osobami s postižením řeči. 9. Těžká a infaustní onemocnění, komunikace s osobami s život ohrožujícím onemocněním. 10. Síť sociální pomoci pro osoby se zdravotním postižením v ČR, komprehenzivní rehabilitace. 11. Osoby se zdravotním postižením jako objekty a subjekty působení pomáhajících profesí. 12. Shrnutí kursu, aplikace poznatků do praxe pomáhajících profesní, diskuse.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
|
Výstupy z učení
|
V disciplíně budou studentům představeny osoby se zdravotním postižením, které jsou nositeli specifických potřeb individuálních i sociálních. Bude osvětlena základní charakteristika jednotlivých základních skupin zdravotních postižení, omezení, ale i potenciály, které svým nositelům přináší. Seminární složka disciplíny bude věnována tréninku komunikace s osobami se zdravotním postižením. Tyto dovednosti mohou studenti využít při setkání či při práci s osobami se zdravotním postižením v různých pomáhajících profesích. Disciplína se zaměřuje na uplatnění znalostí a dovedností ve školském prostředí.
|
Předpoklady
|
Bez předpokladů.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Povinná prezenční účast na 75% výuky, aktivní účast ve výuce. Vypracování korespondenčního úkolu v době mezi semináři. Zpracování písemné práce - projekt aplikace získaných poznatků do praxe školského zařízení se zohledněním specifik komunikace a limitů vybrané cílové skupiny - rozsah 5 normostran. Student se může zaměřit na jedno vybrané zdravotní postižení. Smyslem textu je návrh zlepšení podmínek pro vzdělávání lidí se zdravotním postižením. Použité zdroje musí být řádně odkázány. Úkol bude podroben antiplagové kontrole. Studenti s předem omluvenou absencí v rozsahu maximálně 50 % výuky vypracují a v zadaných termínech odevzdají 3 z 5 korespondenčních úkolů zadaných v Moodle - dle svého výběru.
|
Doporučená literatura
|
-
KRHUTOVÁ, Lenka. (2013) Úvod do disability studies. Ostrava: OU..
-
Matoušek, O. a kol. (2010). Sociální práce v praxi-specifika různých cílových skupina a práce s nimi. Praha:Portál.
-
SIROVÁTKA, Tomáš et al. (2002) Menšiny a marginalizované skupiny v České republice. Brno: MU FSS & Georgetown..
-
Slowik, J. (2010). Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál.
-
STUCHLÍK, Jan. (2001) Asertivní komunitní léčba a case management. Praha: Fokus..
|