Předmět: Kultura a klima organizace

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Kultura a klima organizace
Kód předmětu KSA/KKO
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Grecmanová Helena, prof. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Prostředí, kultura, klima. 2. Dimenze prostředí (materiální, personální, sociální, kultura). 3. Organizace jako sociální útvar, kultura instituce, organizace. 4. Prvky, struktura, obsah, síla a zdroje organizační kultury. 5. Organizační kultura, strategie, výkonnost a jedinec ve výchovné a vzdělávací instituci. 6. Klima organizace - činitelé a faktory, které mají význam pro klima organizace. 7. Vztahy mezi systémem jednotlivce, prostředím (organizací) a individuálním chováním. 8. Vícedimenzionální koncepty klimatu organizace. 9. Druhy, typy, účinky klimatu organizace a její kultury. 10. Změny klimatu organizace jako komplexní a dlouhodobý proces. 11. Model změny organizační kultury. 12. Výzkumy kultury a klimatu výchovné a vzdělávací instituce (úroveň analýzy, indikátory, zpracování).

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmět je zaměřen na kulturu a klima organizací. Jejím cílem je představit organizační kulturu jako soubor základních přesvědčení, hodnot, postojů a norem chování, které jsou sdíleny v rámci dané instituce. Ve srovnání s kulturou je klima považováno za psychosociální fenomén, který souvisí s vnímáním, prožíváním a hodnocením prostředí organizace nebo jejich částí činiteli prostředí institucí (především zaměstnanci a manažery). V centru pozornosti je tvorba, typy a účinky, možné změny a význam kultury a klimatu organizace. Představeny jsou vybrané výzkumy klimatu organizace a kultury institucí.
Student: Vysvětlí klima organizace v souvislosti s prostředím organizace a jejich percepcí, prožíváním a hodnocením. Rozliší činitele a faktory prostředí podílející se na kvalitě klimatu organizace. Analyzuje a koncipuje možnosti změny klimatu organizace. Dokáže aplikovat nabyté znalosti a dovednosti o klimatu organizace v praxi.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Kolokvium Předpokladem připuštění ke kolokviu je vypracování zadaných úkolů v e-learningovém prostředí EDIS. Kolokvium probíhá formou diskuse v malé skupině studentů.
Doporučená literatura
  • Grecmanová, H., Dopita, M. et al. Determinanty organizačního klimatu vysokých škol a fakult. Olomouc: UP..
  • GRECMANOVÁ, H. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80- 7409-010-3..
  • Hloušková, L. (2008) Proměna kultury školy v pedagogických diskurzech. Brno: MU v Brně..
  • Kopecký, P. (2011) Marketing, kultura a image vysoké školy. Olomouc: UP..
  • Kowaliková, P., Papřková, A., Janíková, M. (2013) Firemní kultura. Ostrava: VŠB - TU Ostrava..
  • Lukášová, R. (2010) Organizační kultura a její změna. Praha: Grada..
  • Pol, M., Hloušková, L., Novotný, P. et al. (2006) Kultura školy. Brno: MU..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr