Předmět: Etika ve vzdělávání

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Etika ve vzdělávání
Kód předmětu KSA/KEV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Veselský Pavel, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Etika a její klasifikace. Předporozumění. Základní kategorie. Morální versus etický problém. Etika ve vzdělávání v kontextu fundamentální etik. Dílčí témata budou specifikována dle volby studentu tak, aby se vztahovala k vedení lidí, k řízení vzdělávacích institucí.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení

Po absolvování předmětu budou studenti schopni: - objasnit předmět zájmu etiky ve vzdělávání v kontextu fundamentální etiky, - vyjmenovat jednotlivé aspekty dané problematiky, charakterizovat její specifika, a na konkrétních příkladech aplikovat poznatky do edukologické praxe (budou schopni objasnit vztah teoretické reflexe a aplikované praxe, vysvětlit význam jak pro edukanty, tak pro edukátory), - vzhledem ke zvolené formě výuky sami některá témata navrhovat a posuzovat jejich relevanci, a s oporou v interpretaci odborné literatury obhajovat svůj názor.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Kontaktní výuka, četba odborného textu v ČJ 100ts; příprava na zápočet, referát/ prezentace. Korespondenční úkol, maximální rozsah 10 normostran. Korespondenční úkoly jsou zadávány v prostředí EDIS průběžně v semestru tak, aby navazovaly na jednotlivá probraná témata.
Doporučená literatura
  • Ethics and Education (2014). The officcial Journal of the International Network of Philosophers of Education (INPE)..
  • Carr, D. (1999). Virtue ethics and moral education. London: Routledge..
  • Homan, R. (2006) 'The principle of assumed consent: the ethics of gatekeeping', in McNamee, M. and Bridges, D. (eds.) The Ethics of Educational Research, Oxford: Blackwell..
  • Chabon, S. (2007). Ethics education. Rockville, Md.: American Speech-Learning-Hearing Association..
  • Lang, J. (2013). Teaching Challenging Texts: Fiction, Non-Fiction, and Multimedia. R&L Education..
  • Maxwell, B. (2008). Professional ethics education studies in compassionate empathy. Dordrecht: Springer..
  • Szturcová, L. Studijní opora v elektronické podobě (dostupná v EDISU):(2010). Specifické oblasti v řízení školy - studijní texty pro distanční vzdělávání. Olomouc: UP..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr