Lecturer(s)
|
-
Grecmanová Helena, prof. PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
Traditional and reform pedagogy, alternative educational concepts in the context of social development. Theory of education and concept of teaching. Requirements for changes in education. Traditional, reform-pedagogical and alternative schools. Evaluation of the quality of alternative schools, inspiration for traditional school reform.
|
Learning activities and teaching methods
|
Activating (Simulations, Games, Dramatization)
|
Learning outcomes
|
Students will be able to: - characterize the best-known alternative educational concepts and understand them as a source of inspiration for the reform of traditional education. - compare the principles of individual alternative educational concepts. - describe alternative approaches in teaching.
|
Prerequisites
|
unspecified
|
Assessment methods and criteria
|
Student performance
|
Recommended literature
|
-
Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
-
FILOVÁ, H., SVOBODOVÁ, J. (2007). Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí. Brno : MSD.
-
Grecmanová, H., & Urbanovská, E. (1997) Waldorfská škola. Olomouc: Hanex..
-
MATULČÍKOVÁ, M. Reformnopedagogické a alternativně školy a ich prínos pre reformu školy. Bratislava:AG Musica Liturgica, 2007.
-
Průcha, J. (2012). Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál.
-
RÝDL, K. (1994). Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. 1. vyd.. Brno: Marek Zeman.
-
Skalková, J. (2007). Obecná didaktika. Praha.
-
Tomanová, D. Studijní opora v elektronické podobě (dostupná v EDISU):(2010) Alternativní školy. Olomouc: UP.
|