Předmět: Alternativní vzdělávací koncepce

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Alternativní vzdělávací koncepce
Kód předmětu KSA/KAVK
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Grecmanová Helena, prof. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tradiční a reformní pedagogika, alternativní vzdělávací koncepce v kontextu společenského vývoje. Teorie vzdělávání a koncepce vyučování. Požadavky na změny ve vzdělávání. Tradiční, reformně pedagogické a alternativní školy. Hodnocení kvality alternativních škol, inspirace pro reformu tradiční školy.

Studijní aktivity a metody výuky
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Studující budou schopni: - charakterizovat nejznámější alternativní vzdělávací koncepce a pochopí je jako zdroj inspirace pro reformu tradičního vzdělávání. - srovnat principy jednotlivých alternativních vzdělávacích koncepcí. - popsat alternativní přístupy ve výuce.
Po absolvování předmětu studenti budou schopni: - vysvětlit pojem transmisivní model vyučování, charakterizovat "tradiční školu" a základní pedagogické pojmy vztahující se k reformní pedagogice a alternativním vzdělávacím koncepcím - popsat reformně pedagogické požadavky a vysvětlit jejich společenská, pedagogická a psychologická východiska, - jmenovat a charakterizovat příklady reformních a alternativních škol v zahraničí a v ČR - uvést indikátory kvalitního vzdělávání, - zhodnotit zvolené alternativní koncepce podle vybraných indikátorů, - popsat a zhodnotit vybraný koncept vzdělávání a charakterizovat možnosti jejího pedagogického působení s ohledem na možnou inspiraci pro další praxi.
Předpoklady
Absolvování didaktiky, androdidaktiky, technologií ve vzdělávání dospělých.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Kontaktní výuka. Četba studijní literatury 300 NS. Esej 5 NS. Prezentace na semináři. Příprava na kolokvium. Korespondenční úkol, maximální rozsah 10 normostran. Korespondenční úkoly jsou zadávány v prostředí EDIS průběžně v semestru tak, aby navazovaly na jednotlivá probraná témata.
Doporučená literatura
  • Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
  • FILOVÁ, H., SVOBODOVÁ, J. (2007). Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí. Brno : MSD.
  • Grecmanová, H., & Urbanovská, E. (1997) Waldorfská škola. Olomouc: Hanex..
  • MATULČÍKOVÁ, M. Reformnopedagogické a alternativně školy a ich prínos pre reformu školy. Bratislava:AG Musica Liturgica, 2007.
  • Průcha, J. (2012). Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál.
  • RÝDL, K. (1994). Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. 1. vyd.. Brno: Marek Zeman.
  • Skalková, J. (2007). Obecná didaktika. Praha.
  • Tomanová, D. Studijní opora v elektronické podobě (dostupná v EDISU):(2010) Alternativní školy. Olomouc: UP.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr