Vyučující
|
-
Klimentová Eva, PhDr. Ph.D.
-
Musilová Alice, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Předmět je úzce provázán s disciplínou Odborná supervidovaná praxe I. - VI., realizovanou studenty oboru v každém semestru studia. Student předloží do kasuistického semináře vypracovanou kasuistiku, která může být diskutována v plénu. Studenti jsou podporováni ke sdílení zkušeností. Při zpracování kasuistiky student čerpá z poznatků získaných v průběhu studia, z odborné literatury, z legislativy, ze zkušeností z pracoviště, na kterém praktikoval či praktikuje. Vypracovaná kasuistika má popsat úsek příběhu jedince, rodiny či skupiny, v němž došlo zásahem sociálního pracovníka k nějaké sociální změně. Popis má být tak výstižný, aby jiní odborníci proces událostí i změny mohli pochopit. K tomu je třeba uvést: - objektivní informace o případu; - zorný úhel studenta, jeho vidění souvislostí; - teoretická východiska, která s problémem souvisí; - profesionální postupy (metody, způsoby intervence, utváření situace), které student, případně další pomáhající profesionálové, v tomto procesu uplatnili. Forma zpracování kasuistiky v rozsahu 8-10 normostran textu závisí zcela na volbě studenta za předpokladu, že splní následující kriteria: - objasní konkrétně povahu řešeného problému; - uvede postačující a objektivní informace o vývoji a souvislostech problému; - uvede sledovaný případ do legislativního rámce; - přiblíží svá pozorování, dojmy, úvahy, případně hypotézy týkající se problému a uvede je do souvislosti s teoretickými poznatky o popisované problematice; - popíše, co se s problémem dělo, jak se vyvíjel a měnil v setkáních (při intervenci) v souvislosti s aktivitou jednak studenta samotného, jednak dalších pomáhajících profesionálů. Zde je třeba co možná přesně popsat úlohu studenta v tomto procesu a uvést, které souvislosti mezi jednáním pomáhajících profesionálů a změnou problému vidí jako klíčové a proč; - uvede, jak byla účast pomáhajících na problému ukončena, příp. s jakým výsledkem; - uvede, co se tímto případem naučil, zhodnotí ho; - pokud je postoj studenta k realizované sociální práci v některém bodě či pasáži kritický, uvede, jaký jiný postup měl být zvolen.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je poskytnout studentům metodickou podporu při zpracování kasuistiky v sociální práci a pomoci jim objevit její možnosti, cíle, účel, upotřebení v teorii i praxi sociální práce. Dále je cílem kasuistického semináře podělit se společně o své zkušenosti z praxe sociální práce.
- student zná základní charakteristiky cílové skupiny, o které kasuistika pojednává; - student zná základní i specifické potřeby cílové skupiny, o které kasuistika pojednává; - student zná základní právní normy využité v práci s klientem kasuistiky a orientuje se v nich; - student zná základní metody a techniky sociální práce vhodné pro práci s cílovou skupinou; - student zná síť služeb, které může klient z kasuistiky využívat, jejich možnosti a kompetence. - student umí kolegům na semináři charakterizovat cílovou skupinu, o které kasuistika pojednává; - student umí zjistit a pojmenovat základní potřeby cílové skupiny, o které kasuistika pojednává; - student umí aktivně využít možností platné legislativy v zájmu klienta kasuistiky; - student umí uplatnit základní metody a techniky sociální práce vhodné pro práci s cílovou skupinou; - student si umí vyžádat zpětnou vazbu klienta a spolupracovníků k postupu své práce; - student umí aktivně využívat síť služeb, které má klient z kasuistiky k dispozici. - student dokáže sebrat relevantní anamnestická data o klientovi a jeho sociální situaci; - student dokáže posoudit závažnost sociální situace klienta a zvolit relevantní nástroje k jejímu řešení; - student dokáže posoudit nárok klienta na konkrétní dávku.
|
Předpoklady
|
KSA/TMSP1, KSA/SPL1, KSA/ZPRA, KSA/PZN, KSA/ZPSY, KSA/SOCD, KSA/PSOU, KASE1, KASE2
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Předpokladem udělení zápočtu je: - odevzdání kasuistiky v rozsahu 8-10 normostran textu (viz výše). Ze druhého ročníku student odevzdal dvě kasuistiky - jednu inspirující a jednu odstrašující. V Kasuistickém semináři III. může pojednat kasuistiku dle vlastního výběru; - doložení prezenční účasti na třech dnech kasuistického semináře (disciplíny Kasuistický seminář I. - III. se realizují v součtu ve čtyřech dnech s povinnou prezenční účastí na alespoň 3/4 z nich); - prezentace jedné ze tří kasuistik odevzdaných v disciplínách Kasuistický seminář I. - III. v plénu před spolužáky.
|
Doporučená literatura
|
-
odborná literatura odpovídající sledovanému tématu.
-
právní normy odpovídající sledovanému tématu.
|