Předmět: Aktulání otázky české vzdělávací politiky

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Aktulání otázky české vzdělávací politiky
Kód předmětu KSA/KAOP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dopita Miroslav, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Vzdělávací politika jako vědní obor. Přístupy k analýze a tvorbě vzdělávací politiky. Aktéři vzdělávací politiky Struktura vzdělávacího systému ČR v mezinárodním srovnání. Analýza a prognózování vzdělávacích potřeb. Kurikulární politika. Současné trendy všeobecného vzdělávání. Současné trendy odborného vzdělávání. Současné trendy celoživotního vzdělávání a učení. Kompetence českých žáků v mezinárodním srovnání. Výzkumy vztahující se ke vzdělávací politice ČR.

Studijní aktivity a metody výuky
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s aktuálními otázkami české vzdělávací politiky v souvislosti s vědním oborem vzdělávací politika.
Po absolvování předmětu studenti budou schopni: - charakterizovat vzdělávací politiku jako vědní obor a vzdělávací politiku ČR, - na konkrétních příkladech demonstrovat role aktérů vzdělávací politiky, - objasnit vztah akcentovaných vzdělávacích potřeb a kurikulární politiky, - posoudit současné trendy ve vzdělávací politice ČR.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Závěrečná zpráva

Kontaktní výuka, četba odborného textu 100 stran, příprava prezentace. Korespondenční úkol, maximální rozsah 10 normostran zaměřený na analýzu vzdělávací politiky obce (města), kraje ve vztahu k preprimárnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání. Maximální rozsah 5 normostran. Zadáno skrz Edis.
Doporučená literatura
  • Aktuální koncepční a strategické dokumenty vzdělávací politiky ČR..
  • Kalous, J., Štoček, J., Veselý, A. (Eds.). (2007). Educational policy studies in the Czech Republic. Plzeň: Aleš Čeněk..
  • KALOUS, J., VESELÝ, A. (eds.). (2006). Teorie a nástroje vzdělávací politiky.. Praha: Karolinum.
  • KALOUS, J., VESELÝ, A. (eds.). (2006). Vybrané problémy vzdělávací politiky. . Praha: Karolinum.
  • KALOUS, J., VESELÝ, A. (eds.). (2006). Vzdělávací politika České republiky v globálním kontextu. . Praha: Karolinum.
  • Straková, J., Veselý, A., Greger, D, Kalous, J. et al. (2009). Národní program rozvoje vzdělávání v České republice (Bílá kniha). Analýza naplnění cílů v oblasti předškolního, základního a středního vzdělávání. Praha: MŠMT..
  • Veselý, A., Nekola, M. (eds.). (2007). Analýza a tvorba veřejných politik. Přístupy, metody a praxe.. Praha: SLON.
  • Veselý, A. Smouralová, M. (2008). Vzdělávání v České republice: současný stav a vývojové trendy. Pražské sociálně vědní studie. Veřejná politika a prognostika. 35, 1-19..
  • Veselý, A. (2005). Vzdělávací politika. In POTŮČEK, M. a kol. Veřejná politka.. Praha: SLON.
  • Veselý, A. (2011). Konceptuální rámec pro analýzu vztahu vzdělávací politiky a vzdělávacích výsledků. Orbis scholae, 5 (1), 23?52..
  • Veselý, A. (2013). Vzdělávací reforma v Ontariu: kritické shrnutí a inspirace pro vzdělávací politiku v ČR. Orbis scholae, 7 (1), 11?28..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr