Vyučující
|
-
Dopita Miroslav, doc. Mgr. Ph.D.
-
Šimek Dušan, prof. PhDr.
|
Obsah předmětu
|
1. Východiska pojetí andragogiky jako integrální vědy. 2. Opěrné vědy integrální andragogiky a jejich profilací. 3. Přístupy ke strukturaci integrální andragogiky. 4. Základní metodologické aspekty integrální andragogiky v porovnání s pedagogikou. 5. Historické a teoretické zdroje integrální andragogiky. Inspirace Vladimíra Jochmanna a Dušana Savičeviče 6. Vzdělávání, zejm. vzdělávání dospělých, 7. Kultura a animace jako andragogické kategorie. 8. Profesionalizace a personální rozvoj. Politika zaměstnanosti a její nástroje. Rekvalifikace - teoretické a praktické souvislosti. 9. Poradenství a sociální intervence andragogiky 10. Sociální inženýrství a jeho rizika. Expertní a inženýrská kultura ve vzdělávání a jejich odraz v základních dokumentech. 11. Etická dilemata a jejich řešení. 12. Celoživotní učení jako projekt a ideologie.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je, aby si studenti osvojili schopnost charakterizovat andragogiku jako integrální vědní disciplínu, která integruje části životní dráhy člověka prostřednictvím svého působení v oblasti edukace, profesního rozvoje, péče a poradenství. Učivo je součástí otázek, které jsou u státní závěrečné zkoušky.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
|
Doporučená literatura
|
-
Dvořáková, M., Šerák, M. (2016). Andragogika a vzdělávání dospělých: vybrané kapitoly.. Praha : Karolinum.
-
Dvořáková, M., Šerák, M. (2016). Andragogika a vzdělávání dospělých: vybrané kapitoly.. Praha : Karolinum.
-
Kopecký, M. (2013). Vzdělávání dospělých mezi politikou, ekonomikou a vědou: politika vzdělávání a učení se dospělých v éře globálního kapitalismu.. Praha : Karolinum.
-
Kopecký, M. (2013). Vzdělávání dospělých mezi politikou, ekonomikou a vědou: politika vzdělávání a učení se dospělých v éře globálního kapitalismu.. Praha : Karolinum.
-
Rabušicová, M. (ed.). Učení a vzdělávání dospělých. Kontexty, teorie a výzkumy. Praha: Grada. 2024.
-
Savicevic, D. (1999). Adult Education: From Practice to Theory of Building. Frankfurt am Main: Peter Lang.
-
Savicevic, D. (1999). Adult Education: From Practice to Theory of Building. Frankfurt am Main: Peter Lang.
-
Šimek, D. (2013). Texty k integrální andragogice II. Olomouc: UP.
-
Šimek, D. (2013). Texty k integrální andragogice I. Olomouc: UP.
|