Předmět: Integrální andragogika

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Integrální andragogika
Kód předmětu KSA/IAVD
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šimek Dušan, prof. PhDr.
Obsah předmětu
1. Východiska pojetí integrální andragogiky. Integrální andragogika v systému věd. Vnitřní struktura integrální andragogiky jako vědy a jako studijního oboru. Problémy její interdisciplinarity a intradisciplinarity. Problémy legitimizace curricula andragogiky jako studijního oboru. 2. Diskuse k filosoficko - sociologickým, antropologickým, psychologickým a pedagogickým souvislostem integrálního a integrujícího pojetí andragogiky. Metodologické aspekty vztahu integrální andragogiky, andragogiky v užším pojetí a pedagogiky. 3. Historické a teoretické zdroje integrální andragogiky. Andragologie, praxeologie, sociotechnika. Polské inspirace jochmannovského pojetí, Sociologický strukturální funkcionalismus V. Jochmanna a nizozemské pojetí integrální andragogiky v díle Ten Haveho 4. Antropologické pojetí animace jako andragogické kategorie. Vnitřní struktura animace. Předpoklady animace v kulturně antropologickém a sociálně antropologickém pojetí . 5. Identifikace prostředí mobilizace lidských zdrojů - andragogické aplikace sociologických výzkumů. Identifikace vzdělávacích potřeb. Analýzy práce. Analýzy trhu práce. Sociodemografické analýzy. Sociologický výzkum a "sociotechnická opatření". 6. Mezi poznáním a změnou - problémy legitimizace sociální intervence. Etické souvislosti sociální intervence. Sociální inženýrství a jeho limity. (K. Popper) 7. Obecné trendy a východiska sociální intervence v oblasti práce. Proměny práce v postindustriální a globalizované společnosti. Sémiotizovaná práce. Trh práce a jeho prostředky. Proměny kompetencí. 8. Sociální intervence jako kategorie socializace a resocializace. Poradenský vztah a jeho fáze. Etický rozměr poradenského vztahu. 9. Vzdělávání, zejm. vzdělávání dospělých, jako sociální intervence. Rizika ideologického pojetí kategorie vzdělání. 10. Celoživotní učení jako rámec mobilizace lidských zdrojů. Celoživotní učení ze sociologické perspektivy. Projektování v andragogice. Evaluace vzdělávání. 11. Lidský kapitál a funkční gramotnost. Metodika a realizace výzkumů funkční gramotnosti, realizace a výsledky výzkumů IALS a SIALS. 12. Mobilizační mechanismy optimalizace lidských zdrojů. Sociální politika a její specifická zaměření (vzdělávací politika, mzdová politika, bytová politika, důchodové zabezpečení).

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Integrální andragogika je prezentována jako specifické široké pojetí vědy o mobilizaci lidského kapitálu, vycházející z kulturní antropologie, sociologie a psychologie. V podobě studijního oboru se integrální andragogika profiluje do oblasti sociální práce a péče, do personální oblasti a do oblasti kulturně osvětové. Cílem je objasnit antiredukcionistické pojetí andragogiky v systémových souvislostech kultury, ekonomiky a politiky.
Student: - zná základní zdroje integrální andragogiky, - dokáže popsat antropologické a sociologické souvislosti integrální andragogiky a - určit vztah integrální andragogiky k andragogice v užším pojetí a k dalším vědám. Student dokáže aplikovat teoretické poznatky integrální andragogiky do praktických oblastí kultury, ekonomiky a politiky. Student dokáže zvolit optimální způsob andragogické intervence.
Předpoklady
KSA/METSV, KSA/MEAN, KSA/TECEV, KSA/SCGVD, KSA/PDVD, KSA/SPVD

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou

K udělení zápočtu je nezbytné splnit korespondenční úkol. Splnění zápočtu je nezbytnou podmínkou připuštění ke zkoušce. Zkouška probíhá formou ústního pohovoru.
Doporučená literatura
  • Člověk na přelomu tisíciletí. Sborník příspěvků z mezinárodní konference v Olomouci. ed. D. Šimek. 1. vyd. UP, Olomouc 1998..
  • Bauman, Z.:. Globalizace, 1. vyd., MF, Praha 1999..
  • Drucker,P.:. Postkapitalistická společnost. 1. vyd. MANAGEMENT PRESS, Praha 1993..
  • Jochmann, V.:. Výchova dospělých - andragogika. In: AUPO, Sociologica - Andragogica 1, 1992, str. 11 - 22..
  • Murphy, R.F. Úvod do kulturní a sociální antropologie 1. vyd. SLON, Praha 1999, str. 42 - 53..
  • Šimek, D.:. Otevřená práce. 1. vyd. Olomouc, UP 1996..
  • Škoda, K.:. Vývoj teorií vzdělávání dospělých včetně andragogického směru ve velkých západoevropských zemích po roce 1945. In: Komparativní studium andragogiky, část 2. 1. vyd. Andragogé Olomouc 1999, str. 15 - 46..
  • Vymazal, Jiří:. Vzdělávání dospělých v české tradici a v evropském kulturním kontextu. Doslov ke knize W. Lermana Čtyři kultury ve vzdělávání. 1. vyd. Karolinum, Praha 1999..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr