Předmět: Inovace a podnikání

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Inovace a podnikání
Kód předmětu KSA/IAP
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šotnar Petr, Ing.
Obsah předmětu
1. Co je to inovace? Obnova a rozšíření škály výrobků a služeb a s nimi spojených trhů, vytvoření nových metod výroby, dodávek a distribuce, zavedení změn řízení, organizace práce, pracovních podmínek a kvalifikované pracovní síly (definice Evropské komise). 2. Podpora inovací V roce 2004 schválila vláda České republiky Národní inovační strategii ČR. Jedná se o komplexní chápání inovačního procesu v České republice. Pro využívání prostředků ze strukturálních fondů EU v programovacím období 2007 - 2013 připravilo MPO nový Operační program Podnikání a inovace, který byl dne 3. prosince 2007 schválen Evropskou komisí. To jsou významné výzvy a příležitosti pro aplikaci inovací v podnikatelských subjektech. 3. J.A.Schumpeter - Klasikem teorie inovací je náš rodák, rakouský ekonom J.A.Schumpeter (1883 - 1950). Z jeho díla vyplývá, že ekonomický vývoj je založený na inovacích a vychází zevnitř systému - má charakter evolučního procesu, v němž je rovnováha neznámá a jehož čas je historický, objektem změny jsou inovace a iniciátorem (subjektem) je osoba podnikatele. Klíčovou roli sehrávají inovace - široce pojímané ve smyslu každého tvůrčího činu v ekonomice, jako aplikace nové kombinace výrobních činitelů. 4. Přírůstkové (lineární) zlepšování Zdokonalovací aktivity zaměřené na snižování vadnosti, optimalizaci hodnot existujících produktů, zdokonalování dosavadních procesů, snižování odpadů, zvyšování produktivity apod. Takové změny vedou k efektům v dlouhodobém pohledu. Radikální (skokové) zlepšování Přivodí výraznější a okamžitě viditelný přínos. Na rozdíl od inkrementálního zlepšování je v tomto případě ignorováno vše, co je, a hledá se, co jiného by to nahradilo. 5. Typy inovací: - inovace produktu - změna v produktu nebo službě, které nějaká organizace nabízí; - inovace procesu - změna způsobu vytváření a dodávání produktu nebo služby; - inovace pozice - kontextu, ve kterém se určité produkty nebo služby uvádějí na trh; - inovace paradigmatu - změna v základovém myšlenkovém modelu. 6. Proces inovace zahrnuje následující etapy: a)Průzkum b)Volba c)Implementace - získání znalostních zdrojů, realizace projektu, uvedení inovace na trh, udržovat přijetí d) Učení 7. Čtyři akční páky inovace Strategické zaměření, struktury a postupy, sběr a využití znalostí, rámcové podmínky (podniková kultura a ekonomické ukazatele). 8. Nová hodnota pro zákazníka Klíčový význam při aplikaci inovace má to, zda inovovaný produkt nebo proces poskytne zákazníkovi novou hodnotu, tedy například vyšší užitnou hodnotu, lepší kvalitu, lepší spolehlivost atd. To je pro úspěch inovace rozhodující. 9. Týmová spolupráce Při inovaci procesů hraje významnou úlohu týmová práce, resp. schopnost organizace vytvořit příznivé podmínky pro týmovou spolupráci. Týmy jsou účelově sestavené pracovní skupiny s komplexním zastoupením pro řešení cílů zadaného úkolu. Brainstorming Překládá se jako "bouře mozků" nebo "burza nápadů". Je to skupinová technika zaměřená na generování co nejvíce nápadů na dané téma. Je založena na skupinovém výkonu. Lidé ve skupině, na základě podnětů ostatních, vymyslí více, než by vymysleli jednotlivě. 10. Metody a přístupy využitelné při inovacích Diagram rybí kosti (Fishbone), Paretův diagram, Metoda 5 x proč?, Procesní přístup, Lean production, Teorie omezení (Goldrat). 11. Příklady úspěšných inovací Edison, Singer, Bell, Dyson, 3M atd. Chyby nelze považovat za nezdar, ale za zdroj nových poznatků. Rizika inovací Příklady neúspěšných inovací, příčiny neúspěchů. Nejčastější příčinou neúspěchu je přecenění zájmu trhu, špatný positioning, vysoká cena, špatná reklama, dále když výsledkem inovace ve skutečnosti není NOVÝ produkt, ale pouze DALŠÍ produkt a realizace inovace "na přání" majitelů a manažerů firem. 12. Předpoklady pro úspěšnou inovaci Podpora vzdělávání a personálního rozvoje, efektivní týmová práce, kreativní klima, rozsáhlá komunikace. "Nezbytnost je matka vynalézavosti".

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Výstupy z učení
Disciplína je zaměřena na základy, postupy, rizika a přínosy inovací v podnikání a možnosti jejich aplikace v konkrétním organizačním prostředí. V současné době turbulentních změn je schopnost firmy uskutečnit úspěšné inovace považována za základní předpoklad pro přežití. Požadavky zaměstnavatelů na odstranění informačního deficitu v této oblasti porostou. Základní znalost jednotlivých typů inovací, průběhu inovačního procesu, přínosů úspěšných inovací, rizik spojených s realizací inovace by měla patřit do základní výbavy člověka, který má vyšší ambice na současném trhu práce.
- Student dokáže definovat základní principy procesu inovace. - Student umí popsat a interpretovat etapy inovačního procesu. - Student je vybaven pojmovým aparátem dané disciplíny a jednotlivé kategorie umí vyjádřit a zároveň argumentovat. - Student je schopen aplikovat základní principy procesu inovace v konkrétním organizačním prostředí. - Student je připraven rozpoznat chyby v oblasti aplikace inovačního procesu a následně je schopen navrhnout řešení pro jejich odstranění. - Student dokáže aplikovat jednotlivé kroky inovačního procesu v konkrétním organizačním prostředí. - Aplikaci je student schopen následně argumentovat s ohledem na charakteristické aspekty dané organizace. - Student dokáže analyzovat konkrétní organizační prostředí z hlediska jeho připravenosti na aplikaci inovačního procesu. - Na základě analýzy je student schopen navrhnout postup aplikace inovačního procesu. - Následně je student kompetentní rozpoznat a argumentovat příčiny případného neúspěchu inovačního procesu. - Na základě nabytých znalostí a dovedností pak dokáže student navrhnout efektivní a účinné nápravné opatření.
Předpoklady
KSA/ANSPM KSA/ZAKMA

Hodnoticí metody a kritéria
Rozhovor, Seminární práce

Student musí popsat modelový příklad procesu inovace, který je zadán jako korespondenční úkol. Modelový příklad musí odpovídat požadované kvalitě, která je běžná pro tuto formu odborného textu (seminární práce). Kolokvium bude probíhat ústní formou. Student musí prokázat dostatečné vědomosti z předmětu Inovace a podnikání, dokázat argumentovat svá tvrzení teoretickými autoritami tohoto oboru.
Doporučená literatura
  • Periodikum Inovace a podnikání.
  • Periodikum Úspěch - produktivita a inovace v souvislostech.
  • Joe Tidd, John Bessant, Keth Pavitt. Řízení inovací, Praha: Computer Press, 2007..
  • Košturiak Ján, Chal Ján. Inovace, vaše konkurenční výhoda! Praha: Computer Press, 2008..
  • Philip Kotler, Fernando Trias de Bes. Inovativní marketing, Praha, Grada, 2005..
  • Šotnar, P. Inovace a podnikání. Sylaby k výuce.
  • W. Chan Kim a Renée Mauborgne:. Strategie modrého oceánu, Praha: Management Press, 2005..
  • Zelený, M. Hledání vlastní cesty. Brno: Computer Press.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr