1. Východiska pojetí integrální andragogiky. Integrální andragogika v systému věd. Problémy její transdisciplinarity, interdisciplinarity a intradisciplinarity. Vnitřní struktura integrální andragogiky a vnitřní struktura andragogiky jako vědy. Problémy legitimizace curricula integrální andragogiky jako studijního oboru a jako vědy. 2. Diskuse k filosoficko - sociologickým, pedagogickým a psychologickým souvislostem integrujícího pojetí andragogiky. Opěrné vědy integrální andraogiky a jejich profilací. Filosofické ukotvení integrální andragogiky ve funkcionálním strukturalismu. Interpretace integrálního pojetí předmětu andragogiky. Rizika sociálního inženýrství, jeho kritika v díle K. Poppera. 3. Metodologické srovnání pedagogiky, andragogiky a integrální andragogiky. Přístupy k vymezení předmětu integrální andragogiky. Rozdílný charakter pedagogiky a integrální andragogiky jako vědy i jako pole praxe. 4. Historické a teoretické zdroje integrální andragogiky. Utváření vědy o vzdělávání dospělých v šedesátých letech 20. století v ČR, integrální pojetí "pedagogiky dospělých". Polské inspirace V. Jochmanna, zejména sociální pedagogika, praxeologie a sociotechnika. Vztah integrální andragogiky k andragogice v užším pojetí a k pedagogice. Tonko Ten Have a jeho koncept andragogiky ve společenském kontextu. 5. Antropologické pojetí animace jako andragogické kategorie. Vnitřní struktura animace, andragogická interpretace socializace v participativní a represívní modalitě. 6. Sociokulturní vzorce, jejich struktura, příklady v profilacích andragogiky. Antropologické předpoklady animace člověka. 7. Identifikace českého prostředí optimalizace lidského kapitálu - andragogické aplikace teorií lidského kapitálu M. Armstronga. Konstrukce kategorie "lidský kapitál". Sociodemografická situace ČR. Specifika trhu práce a politiky zaměstnanosti v ČR. Globalizace a její důsledky pro akční pole integrální andragogiky. 8. Obecné trendy a východiska sociální intervence v oblasti práce. Andragogické konsekvence proměn obsahu, charakteru, dělby a organizace práce na přelomu industriální a postindustriální společnosti. Politika zaměstnanosti a její nástroje. Teoretické ukotvení rekvalifikace. 9. Vzdělávání, zejm. vzdělávání dospělých, jako sociální intervence. Výchova a vzdělávání v andragogické optice. Problémy formálního a neformálního vzdělávání dospělých a informálního učení. Příklady z oblasti profesního nebo zájmového vzdělávání, či vzdělávání seniorů - předpoklady a sociální souvislosti. 10. Celoživotní učení jako rámec mobilizace lidských zdrojů. K. P. Liessmann a jeho kritika ideologie celoživotního učení. 11. Vzdělanostní společnost a její rizika. Charakteristika informační společnosti a vzdělanostní společnosti. Nástroje vyrovnávání se s požadavky vzdělanostní společnosti - talent management, age-management. 12. Funkční gramotnost a gramotnost jako indikátor kvality lidského kapitálu. Výzkumy funkční gramotnosti a jejich využití. 13. Mobilizační mechanismy lidských zdrojů. (Vybrané nástroje sociální politiky podle vlastní volby, např. mzdová politika a mzdová diferenciace, vzdělanostní politika, bytová politika, politika zaměstnanosti apod.).
|