Předmět: Integrální andragogika

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Integrální andragogika
Kód předmětu KSA/IAN
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dopita Miroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Šimek Dušan, prof. PhDr.
Obsah předmětu
1. Reflexe zdrojů integrální andragogiky. Utváření vědy o vzdělávání dospělých v 60. letech 20. století v ČR. 2. Integrální pojetí "pedagogiky dospělých". Polské inspirace V. Jochmanna, zejména sociální pedagogika, praxeologie a sociotechnika. Vztah integrální andragogiky k andragogice v užším pojetí a k pedagogice. Tonko Ten Have a jeho koncept andragogiky ve společenském kontextu. 3. Evropská reflexe andragogiky: Pastuović a Savicević 4. Celoživotní vzdělávání a učení, formální, neformální vzdělávání a informální učení a jejich výzkumy 5. Jednotlivé teorií učení dospělých a jejich význam ve vzdělávání 6. Neoliberalismus ve vzdělávání a učení dospělých 7. Kritická teorie ve vzdělávání dospělých/andragogice. 8. Učení dospělých v holistické koncepci Illerise, dimenze a procesy učení, bariéry učení, typy učení 9. Koncepce učení dospělých Jarvise: koncept nesouladu, pojetí zkušenosti a model procesu učení

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Integrální andragogika je prezentována jako specifické široké pojetí vědy o mobilizaci lidského kapitálu, vycházející z kulturní antropologie, sociologie a psychologie. V podobě studijního oboru se integrální andragogika profiluje do oblasti sociální práce a péče, do personální oblasti a do oblasti kulturně osvětové. Cílem je objasnit antiredukcionistické pojetí andragogiky v systémových souvislostech kultury, ekonomiky a politiky. Učivo je součástí otázek, které jsou u státní závěrečné zkoušky.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • DVOŘÁKOVÁ, M., ŠERÁK, M. (2016). Andragogika a vzdělávání dospělých: vybrané kapitoly. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.
  • Rabušicová, M. (ed.). Učení a vzdělávání dospělých. Kontexty, teorie a výzkumy. Praha: Grada. 2024.
  • Šimek, D. (2013). Texty k integrální andragogice II. Olomouc: UP.
  • Šimek, D. (2013). Texty k integrální andragogice I. Olomouc: UP.
  • ŠIMEK, D. (1991). Vybrané problémy teorie výchovy dospělých. Olomouc: UP.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Andragogika maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Andragogika minor (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Andragogika (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -